♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under september 2014

Av debora - 16 september 2014 07:48

God morgon. Vi är uppe och gör oss i ordning för dagen. Idag är det dagis för barnen som gäller. Vi andra ska bland annat veckohandla och lite sånt. Lite fix innan Maximilians kalas som närmar sig. Bullbak deluxe.


Lilleman väntar på frukost

 


Av debora - 15 september 2014 07:57

God morgon!

Mannen hoppade in och jobbade lite extra i natt så nu är han hemkommen och har gått och lagt sig och jag sitter här med tre små huliganer.

Kaffet är på väg ner och tidningen har lästs. Ellion sitter och smular i sig en smörgås och grabbarna sitter i soffan. Det är måndag och återigen ny vecka. Idag har vi lite att pyssla med och vi ska bland annat in till apoteket för att beställa mer ersättning till Ellion. Nu har vi mindre än två burkar kvar så vi är ute i sista sekunden och hoppas på att vi hinner få maten innan den han har är slut.

Förra veckan fick vi nytt recept på mat av läkare och jag pratade med läkaren om hans mat. Han tyckte inte det behövs göras test på allergi och det tycker inte jag heller. Han är nog bara lite överkänslig precis som sina bröder.

Men han ska fortsätta med denna ersättning tills vidare. Däremot ska vi inte göra mjölkfri mat till honom. Hans ka äta smörgås med vanligt smör och sådant. Så han vänjer sig vid mjölkprodukter. Att ge honom vanlig ersättning eller vanlig välling kan bli för mycket mjölk och det är då han får ont i magen. Får han äta vanlig mat med mjölkprodukter så hinner han vänja sig lite i taget.

Han är ju lite kräsen när det gäller mat med. Helst vill han smaka från våra tallrikar. Att få en egen tallrik är inte lika roligt. Han lär ju tro att vi lurar honom och att han inte får samma mat som oss om han får egen tallrik ;)

Välling finns inte på hans världskarta. Vi har tidigare provat både med mjölk och mjölkfri och här senast bara mjölkfri men jisses, grabben blir så arg så arg. Det går inte få honom att dricka ur flaska om det inte är hans vanliga ersättning.

Vi ska helt enkelt fortsätta ge honom ersättning precis som vanligt, fast han är 9 månader snart så äter han fortfarande väldigt lite.

När han dricker ur flaskan så äter han inte ens 180 ml och 180 ml ger man ungefär vid 2 månaders ålder. Han ska egentligen äta 240 ml nu men vi gör aldrig så mycket till honom ftersom han inte ens äter upp sina 180 ml. Han lämnar alltid en del kvar i flaskan så han äter ungefär 160 ml vid varje måltid.

Det är lite men han äter nog lite oftare med skulle jag tro. Han äter fortfarande en gång på nätterna. Vid taskiga tider kan han få för sig att han är mer hungrig och då kan han äta två gånger. Men det händer inte så ofta som tur är.

Han är ju som sagt i lite mindre format än han borde men börjar ta igen sig och växer iallafall sakta men säkert. Han väger 8.5 kg ca och vid samma ålder vägde hans storebröder ett par kilo mer.

Men så länge mitt gull är nöjd och går upp i vikt (även om det går lite trögt) så är jag nöjd.

 

Idag kan vi läsa om hur vi röstade igår.

 

Av debora - 14 september 2014 23:30

Shit och herregud. Jag orkar egentligen inte ens tänka politik.

Att logga in på facebook och bli attackerad av alla Val-inlägg och hur hemskt det är att SD är tredje störta parti osv. Jag har redan fått en massa förfrågningar till grupper som "Sorgedag utlyses om SD blir tredje största parti". Folk kräver att få veta vilka som röstat på SD så de kan säga upp vän-bekantskapen med.

Jag tycker det är skittöntigt att hålla på sådär. Helt ärligt så skiter jag i vad alla andra röstar på, folk har inte med att göra vad jag röstar på och varför. Jag är inte jätteinsatt eller intresserad av politik men inte fan hade jag krävt att få veta vilka som röstar på Moderaterna för att sen säga upp bekantskapen. Eller försökt utlysa sorgedag om FI kom in i riksdagen. Låt folk rösta på vad de själva vill, känns som om det finns större kriser än om SD är tredje största parti.

Det bästa hade ju varit om man kunnat ta lite av varje parti och gjort ett eget parti av det. Allt bra från varje parti hade ju varit kanoners. Alla glada och nöjda. Nä men jag blir bara så trött på allt detta. Vad man röstar på är ens egen ensak, hade det varit meningen att veta vad alla andra röstar på så hade vi lika gärna kunnat köra handuppräckning eller namnunderskrift på valsedeln.


Nu verkar Reinfeldt ha stämplat ut, jag gör detsamma nu. God natt

Av debora - 14 september 2014 17:26

Så fort Vilmer får chansen så hoppar han in i bilen. Är inte mannen tillräckligt snabb med att låsa hoppar Vilmer in där. Om Vilmer hittar bilnyckeln vet han precis vilken knapp han ska trycka på för att komma in i bilen. Och i bilen kan han sitta länge länge och leka. Han trycker på knappar och drar i spakar. Idag satte han sig i bilen innan vi skulle iväg och där satt han och lekte en stund. Han försökte nå ner till pedalerna samtidigt som han skulle ratta och vrida på allt man kunde vrida på.


 

Av debora - 14 september 2014 14:17

Idag kom Maximilian hem och vi åkte och hämtade honom för en stund sedan. Passade på att börja måla lite i vår husvagn. Lika bra att påbörja arbetet så snabbt som möjligt så man blir klar innan vi ska använda den. :)

Det är en hel del att fixa med så lika bra att börja i tid.

Innan vi åkte och hämtade Maximilian så åkte vi och röstade så vi fick det gjort.

Nu blir det viloläge en stund och sen funderar jag på att baka en omgång bullar med men det får bli efter kaffet. Somnar snart känns det som och det är inte bara jag som är trött, Maximilian och Vimer verkar rätt trötta de med idag. 

Av debora - 13 september 2014 18:17

Maximilian åkte i förmiddags iväg för att campa i husvagn och vi andra här hemma ar mest varit inomhus idag. Regn och grådaskigt väder. Jag har passat på att baka ett gäng bullar och fått lite hjälp av Vilmer medan mannen och Ellion har roat sig med att titta på fotboll. Det ska ju bakas bullar till kalasen så vi börjar i tid och fyller frysen med bullar så jag slipper stå med det kvällen innan kalsen.

Vilmer saknar sin storebror idag. Han ropade efter honom innan men ingen storebror svarade. Vilmer tog istället sin lillebror och pappa med sig till lekplatsen och de var väl borta i sisådär 10  minuter innan Vilmer tröttnade på lekplatsen eftersom det blåste så. Jag saknar också min Maximilian men som tur är så har han det bra och han har ju längtat så mycket efter att få sova i husvagn så han är nog nöjd idag!

 

Av debora - 12 september 2014 08:35

God morgon.

Igårkväll var jag inte alls sugen på träning över huvud taget. Förra veckan var vi inte där så det blev andra gången igår. Efter första gången kändes det som om jag skulle dö men igår kändes det skönt efteråt. Jobbigt som sjutton och man svettas rejält men inte lika jobbigt efteråt.

Hoppas träningsvärken kommer snart så det kan kännas att jag tränat! Får man träningsvärk så måste man gjort någon nytta kan man tycka :)

 


Fredag idag och idag har vi lite småfix att pyssla med.

Vet inte riktigt hur jag ska hinna med allt. Bakas ska det göras nu i helgen till kommande 5-årskalas. Hela tre kalas kommer hållas för vår fina Maximilian. Ett släktkalas, ett kalas med dagiskompisar och ett litet kalas med våra vänner och barn.

Två av kalasen är nästa helg så det är en hel del att fixa med nu.


Av debora - 11 september 2014 08:27

God morgon.

Känner på mig att detta kommer bli en bra dag, har en hel del att fixa med under dagen och ikväll är det träning som gäller. Är inte lika taggad för träning med tanke på hur jobbigt det faktiskt var men jag hoppas det blir lättare idag för det vr faktiskt väldigt roligt även om det är jobbigt.

Ungarna ska snart bege sig till dagis, sista denna veckan och sen tar vi helg. Har ett helt berg med tvätt som ska tvättas, torkas och vikas in i garderoberna. Min tvättkorg när nämligen en specialare som inte har någon botten utan den kan minsann svälja hur mycket tvätt som helst märkligt nog.

 

Ovido - Quiz & Flashcards