♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under juni 2014

Av debora - 30 juni 2014 07:53

God morgon!

Ellion var uppe tidigt idag så det var bara till att stiga upp när han ville det. På tok för tidigt enligt mig men så är det ibland. Nu är hela familjen uppe iallafall. Om ett par timmar ska jag åka iväg och jag lämnar grabbarna hemma.

Jag lämnar dem hemma för lite shopping i Malmö tillsammans med lillasyster K och mamma.

 



Av debora - 28 juni 2014 20:14

Idag har verkligen varit en kall och regnig dag. Åska med dunder och brak har det också varit.

Barnen har varit rastlösa och det är inte så konstigt heller. Vi längtar till sommaren så vi kan vara ute i trädgården och leka och bada i poolen.

För visst känns det inte som sommar nu? Det är mer novemberväder ute, man huttrar och fryser såfort yttedörren öppnas lite.

Men vad gör det om hundra år?



Jag vill bara att helgen ska vara över nu av flera anledningar med främst så vill jag ha måndag för då kommer det bli utflykt.

Och det får regna hur mycket det vill för vi ska vistas inomhus.

Jag, mamma och lillasyster K ska på roadtrip till Malmö och shoppa. Helt ensamma och den enda som har barn med sig är mamma. Jag och lilla K lämnar alla små barnen hemma och det ska bli skönt att komma iväg lite. Det händer ungefär aldrig att man kommer iväg och gör något på egen hand utan gubbe och barn. Och när, senast liksom var jag, mamma och K iväg bara vi och gjorde något tillsammans?

Ska bli roligt!

 

Förresten så måste jag visa vad jag pysslat med senaste tiden, vår Trofasthylla i trist furu har fått lite ny färg. Den står ju i vardagsrummet och sväljer Ellions leksaker så den har sett så jäkla trist ut så jag har tänkt länge att jag ska måla den men aldrig fått tummen ur men nu så har den fått lite färg.

   

Egentligen skulle jag ha gjort fler stjärnor på den men jag gav upp. Det var ett jäkla jobb allting med slipning, färg i flera lager och när stjärnorna väl skulle dit hade jag tröttnat på hela arbetet. :)

En vacker dag kanske det kommer dit några stjärnor till. :) Men visst ser det trevligare ut!? Nu har vi bara röda och gröna lådor till den så nästa projekt är att köpa vita lådor! :)

Av debora - 28 juni 2014 08:05

God morgon!
Jag och Ellion vaknade 06.30 idag, låg kvar i sängen och myste en hel timme och lyssnade på ösregnet utanför fönstret.

Vid 7.30 steg vi upp, de stora grabbarna sover än, vilket är ovanligt. Vilmer brukar vara upp vid 07/07.30 annars.

Idag regnar det ssom sagt, och ska regna hela dagen. Maximilian har avslutning på fotbollen idag, lite tråkigt att det regnar då och idag skulle de ju spela match mot föräldrarna. Maximilian tar farfar med sig idag och förhoppningsvis blir det uppehåll sen.

Igår var jag och barnen hos Fia och barnen, massor av lek och fika. Glömde mat till Ellion så han fick låna flaska och vanlig ersttning. Han äter ju annars mjölkfri ersttning men vi hade inget val när han var hungrig. På kvällen fick vi bevis på att han faktiskt och verkligen behöver mjölkfri ersättning. Han är inte redo för vanlig ersättning än. Han fick ont i magen, skrek och hade en jobbig kväll. Stackarn.


Nu hör jag lilla Vilmerbooo komma stiga upp så snart blir det livat i holken! :)


Dags att göra lite frukost och kaffe så vi vaknar till här hemma och kan förbereda oss på en massa innemys denna regniga dag.


Av debora - 27 juni 2014 08:30

Visst kan man hitta det mesta på blocket!

Annonsen kom upp igår så passa på innan den säljs till någon annan!

 

Av debora - 27 juni 2014 08:10

I onsdags kväll kom mamma och hämtade mig, Maximilian och Vilmer. Två taggade grabbar som bjöd med sin mormor på cirkus. Medan vi stod i kö försvann Vilmer och när vi ser att han kommer tillbaka så är han helt blå mellan ögonen på näsan. När han kommer fram till mig så börjar han storgråta, och han är ändå inte den som lägger sig och gråter för småsaker. När han lugnat ner sig så ska han gå och visa mig vad som hände och en kvinna i kön sa attt hon såg vad som hände och en personal som sålde gottis, dricka och annat ur någon stålkorg på magen hade vänt sig om och där stod Vilmer med sin lilla nos och fick sig en rejäl smäll i ansiktet. Tycker dock att denna personal åtminstone kunde följt med en vilsen liten kille och leta upp hans mamma efter smällen men han kom och letade efter mig helt ensam.


När väl cirkusen började hade vi fått bra platser längst fram och killarna var väldigt taggade. Vilmer var där för första gången och allt var "WOOOW" för honom. Cirkusen höll på i 2 timmar och Vilmer lyckades somna i min famn precis innan det var slut. Inte så konstigt egentligen, då han brukar lägga sig vid 19 och cirkusen började 19 så han jobbade verkligen på övertid denna kväll.

      

Av debora - 25 juni 2014 22:02

Det blir inte alltid som man tänkt sig. I förmiddags började Ellion klökas, kräkas slem, hosta och skrika. Försökte dunka honom i ryggen som man ska när barn sätter i halsen och jag kände i munnen på honom om där var något. Jag kände att det fanns något längst in i munnen precis innan det åker ner i halsen. Jag känner det flera gånger men får inte tag i det så säger till mannen att ringa efter ambulans.

Medan jag dunkar Ellion i ryggen och försöker få ut det som fastnat så pratar mannen med sos. De frågar flera gånger om hans läppar är blå och om han är blå i ansiktet men det är han som tur inte. Han får syre och kan andas eftersom han skriker och hostar men det är fortfarande  något som sitter i halsen.

Efter en kvart hör vi att ambulansen tjuter utanför och det kommer en narkossköterska och två ambulanspersonal samt att det är kvar en ambulansparsonal i bilen.

När ambulanspersonalen kommer så har Ellion lugnat  ner sig en aning och de lyssnar på honom.

De hör att det inte finns något i lungorna som inte ska vara där och han lugnar ner sig mer samtidigt som han är trött och nyfiken på vad det är för damer som kommit och hälsat på honom. Men det känns ändå som om något irriterar honom. Han vill inte ta nappen och inte heller dricka något.

Vi pratar om att vi inte behöver åka ambulans till Karlskrona eftersom han är piggare och han andas.

Vi ska istället åka till vårdcentralen så att åtminstone en läkare kan kolla på honom.

Men så börjar han hosta, skrika, klökas och kräkas slem igen så sköterskorna dunkar honom i ryggen och de trycker ner fingrar i halsen på honom och håller på en stund innan han lugnar sig igen, så det var något som fortfarande var kvar och irriterade i halsen så vi bestömdes det att vi åker ambulansen till Karlskrona ändå.

Jag och Ellion åker med ambulansen så mannen och Maximilian tog bilen en stund senare. Ellion somnade i ambulansen och sov hela vägen.

Det var lite om och men vart vi skulle ta vägen när vi kom till Karlskrona, det var ju inte akut men ena stunden skulle vi till akuten, sen barnmottagningen och sen akut och ja, tillslut fick vi komma till öron-näsa-halsmottagningen där en läkare skulle kolla halsen.

Ellion vaknade när vi var framme och då var han en glad pick och han kunde äta så när vi sen fick träffa de två läkarna så kollade de honom och allt såg bra ut så vi fick åka hem.


Jag tror att han fick i sig en liten tejpbit, och att den sen åkte ut när ambulanspersonalen satt fingrarna i halsen. En tejpbit är inte lätt att se om den är genomskilnig.

Men den ena läkaren på sjukhuset är jag glad om jag slipper träffa igen, vilka jävla surgubbe. Här har man åkt ambulans och varit orolig över sitt barn som satt i halsen, man har gråtit för man blivit rädd när han satt i halsen och då sitter läkaren på sitt arsle och låter arrogant och sur. Lite som om vi hade ringt ambulans för att det var kul, att vi fått ambulanspersonalen att köra ändå dit och störa honom mitt i sin lunchrast för att det var kul. Ja, eftersom Ellion inte verkade sjuk, han var glad och andades så då var det inga fel på honom...

Det var ju inte jag som tog beslut om ambulansfärd direkt.

Och när jag sa till läkaren att Ellion hade precis ätit nu och när vi var hemma ville han inte äta/ dricka för det satt något i halsen så måste det kommit ut eller åkt ner i magsäcken. Fick då till svar att han antagligen inte ville dricka/äta eftersom jag varit i hans mun och irriterat slemhinnorna i halsen...

Och han trodde inte på mig när jag sa att jag kände att det var något i halsen.

Han ifrågasatte hela tiden.

När jag sa att det han satt i halsen antagligen åkt ner i magsäcken så sa han att det var omöjligt för något sådant "stort" att åka ner den naturliga vägen. Precis som om jag satt där och ljög ihop någon soppa om att min son satt i halsen liksom.. När vi åkte hem kännde jag mig skitdum som ens ringt efter ambulans, den läkaren fick mig verkligen att känna mig som en usel mamma och människa och det ska jag inte behöva känna.

     

Lilla älsklingen somnade igen på vägen hem, helt färdig efter en jobbig förmiddag.

Grattis på 6-månadersdagen min lilla älskling.

Redan ett halvår, fina killen. Älskar dig till månen och tillbaka

Av debora - 25 juni 2014 09:30

God morgon!

Vilmer är på dagis, Ellion leker på golvet och Maximilian är med sin pappa och får bilen tvättad.

Idag känner jag ska bbli en riktig fixardag där städning ingår. Man städar och städar hela dagarna och barnen de stökar och stökar så idag känner jag för en rejäl omgång städning. Får se om det blir något av det.

Dagen kommer iallafall att avslutas med att Maximilian och Villmer bjuder med sin mamma och mormor på cirkus!

Lyckliga barn!

Av debora - 22 juni 2014 08:56

Min duktiga Maximilian kan rita bra. Häromdagen ritade han hela sin familj så fint.

 

Ovido - Quiz & Flashcards