♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under april 2014

Av debora - 30 april 2014 15:32

Sommaren är snart på ingång. Igår hade vi 22 grader i skuggan! Det är inte alls illa för att vara april. Men april är ju april så ena dagen har vi strålande solsken och nästa dag är det gråmulet och kallt.

Idag är det gråmulet och 12 grader.

Men iallafall, vi har börjat fundera över vad vi ska göra i sommar. Det är tid och pengar som ska räcka till. Nu är jag mammaledig och är hemma hela sommaren så vi har bara mannens arbetstider att anpassa oss efter.

Det finns ju hur mycket som helst man kan och vill göra med barnen i sommar. Vi har funderat på allt verkligen, att åka till Stockholm och hälsa på lillasyster (barnen älskade Stockholm när vi var där förra sommaren), Tosselilla, Öland, Köpenhamn och Tivoli, Legoland, Lalandia, Göteborg och Liseberg mm.mm

Häromdagen kom vi att tänka på Astrid Lindgrens Värld. Barnen såg detta på datorn och blev helt till sig! Jag har hört att det inte är det roligaste för barn och därmed tänkt att det är onödigt att åka dit, att  barnen hellre vill åka karusseller på Ölands djurpark. Men, men närmre eftertanke så älskar ju Vilmer Pippi, alltså bokstavligen Älskar. Klart som sjutton att han vill åka till Astrid Lindgrens värld och träffa Pippi!? Och Maximilian var också helt såld på detta och vill absolut träffa Pippi och Emil.

     

Lite har vi redan hunnit planera till sommaren. Vi fick ju presentkort på shopping och boende i Ullared i julklapp så vi har bokat lägenhet i Ullared. Kommer bli mysigt med övernattning och shopping. Vi ska också åka och hälsapå farsgubben och göra besök på High Caparral.

Dessutom har vi ett dop som väntar också. Ellion ska döpas och vi har fått ett ev datum till detta. Kommer få en fullspäckad sommar!

Av debora - 28 april 2014 11:34

I tisdags fick Vilmer feber och hade även feber i onsdags. Sen dess har han knappt ätit och när han har ätit så har det inte blivit många tuggor. Vissa dagar har han inte ens velat ha välling och då snackar vi om en kille som tokälskar välling och mat överhuvudtaget. Igårkväll när han lagt sig så vaknar han och gallskriker rätt ut. Han har ont men kan inte riktigt peka på vart han har ont. Inte så lätt att begära det av en två-åring heller. Försöker få i honom lite alvedon. Han vet när det är medicinering på gång. Vi blandade alvedon i coca cola för att han lättare skulle få ner det men han fattade och han skålade med oss, låtsades att dricka och sa "MMMMMmmm". Vilken lite luring! Tillslut fick han iallafall i sig alvedonen och han piggnade till lite. Pratade med mamma och hon sa att an hade öroninflammation. Såklart!

I morse lämnade vi Maximilian hos faster och vi andra åkte in till vårdcentralen. På ett sätt kändes det onödigt att åka in eftersom de inte får någon penicillin för det nu för tiden. Men sen å andra sidan så vet man inte om det skulle vara något annat han hade ont för.

Sköterskan kollade hans öron och han var jätteröd i båda. Blev skickade till läkaren som sa "Aj aj aj, oj oj oj, jätteöroninflammation" . Dessutom så håller trumhinnan på att spräckas så vi skulle inte bli förvånade om det kom vätska ur örat på honom. Och eftersom inflammationen var så kraftig så fick vi penicillin till honom.

Stackars lilla gubben. Inte konstigt om han hade ont i går då. Vi hoppas att han snart blir bättre i allafall, nu när han fick medicin så kommer trycket i öronen lätta mycket fortare för honom.


Av debora - 27 april 2014 08:44

God morgon söndag!
13 grader och sol är vad vi blir bjudna på nu på morgonkvisten. Underbart!

Idag är det mycket utearbete som gäller, och även en hel del arbete inomhus.
 Bland annat så ska symaskinen fram och jag hoppas den vill samarbeta med mig idag. Nu ska morgonkaffet ner och sen startar vi igång dagen tillsammans med våra små prinsar.

 

Av debora - 26 april 2014 20:12

Idag tog jag Maximilian med mig till gymnastikuppvisningen. De gångerna vi varit där, har Maximilian själv varit med i uppvisningen men åkt därifrån efter hans uppträdande och han har alltid blivit sur eftersom han velat titta klart på det.

Idag åkte vi dit och tittade, bara han och jag. Han var verkligen överlycklig när han satt där och väntade och väntade på att det skulle börja. Han köpte lotter, "Ge mig pengar mamma, jag vet att du har pengar. Jag ska köpa sådana biljetter man kan vinna med". Tyvärr vann han inte ändå. När det väl började hängde han med på allt, han kklappade händerna och när det var någon bra låt så var han snabbt uppe och stog i trappan och dansade med som de uppträdande gjorde. Med andra ord älskade han det även om han var supertrött så kunde han inte missa en minut av det han såg.

När vi var på uppvisningen så var de andra grabbarna hos barnens farbror med familj och umgicks där.


Hem sen för att fixa middag och idag blev det tacos och sedan fick grabbarna lite lördagsgodis. Vilmer la sig strax därpå och somnade direkt. Helt utslagen. Maximilian joinar Gladiatorerna och jag sitter och trycker i mig naturgottis.

 


Av debora - 26 april 2014 07:34

Igår var det exakt 4 månader sen vår lille älskling kom till jorden den där juldagen.   

4 månader är ju helt obegripligt egentligen. Det är en lång tid samtidigt som när det gäller barn så känns det istället som om det var igår han kom till oss.

Senaste veckan har han upptäckte sina små fötter och ligger och leker med dem hela tiden.

Han firade sin 4-månadersdag med att vända sig från rygg till mage. Det är för det mesta, när han får sova ordentligt en mycket glad och mysig liten kille vi har. Han vill ha närhet precis hela tiden. Brorsorna slåss fortfarande om att få hålla honom.

Vi vatt på bvc häromdagen, han har passerat 6 kg och blivit 63 cm lång. Han ligger under normalt fortfarande men följer sin egna lilla kurva.

 


Av debora - 25 april 2014 22:10

Idag har vi haft fullt upp hela dagen lång.

Vi steg upp tidigt och begav oss iväg till Ikea. Jag körde såklart hela vägen både fram och tillbaka! :)

Vi körde till Ikea för att inhandla ett par hyllförvaringar bland annat och så blevd et lite smått och gott med som det alltid blir när man är på Ikea. Ljusen tillexempel, sånt köper man för att man måste när man är där. Maximilian lekte i lekrummet för det mesta och hade sett fram emot att leka i bollhavet hur länge som helst och nu äntligen fick han leka i bollhavet!

När vi kom hem från Ikea hann vi fixa lite hemma en stund. Grabbarna tillbringade tid ute i solen och tittade imponerat på vad bygg-gubbarna gjorde ute på trottoaren. Vilmer var verkligen impad! Han gillar stora maskiner som grävmaskiner, traktorer och lastbilar.

 

Vid 18 kom barnens farmor och farfar hit. Alla tre små grabbarna hade föräldrarfritt ikväll då deras päron åkte till stan och fick äta thaimat i lugn och ro. I tystnad. Själva lekte de med farmor och farfar, åt pizza och gick till lekplatsen och lekte hemma. De hade det bra med andra ord och de tyckte nog det var skönt att slippa mamma och pappa några timmar.

Vi var hemma strax efter 20.00.  Jag fick köra hem och jag tog en omväg och hade discohög musik i bilen. Det var längesen man kunde spela musik så högtalarna skakade och dånade. :)

Barnen var iallafall vakna när vi kom hem och de la sig sen en efter en för att sova. Strax är det min tur att lägga mig, jättetrött efter en lång dag.

Av debora - 25 april 2014 17:00

Förra veckan fick jag hem Loppi Blogbag Vårpepp med massor kul i!

 

Denna gång innehöll bagen Blackberrie LSHP Mealbar från Naturdiet. Blackberries är en produkt med lågt innehåll av kolhydrater och högt proteininnehåll, sk LSHP (low sugar high protein). Den är berikad med 1/5 av dagsbehovet av vitaminer och mineraler. Bara 1 gram socker per bar 14 gram protein per bar. En bar ger 190 kcal. God smak vit choklad och svarta bär.

Vad jag tycker: Jag gillade absolut baren, och kan mycket väl tänka mig att äta den fler gånger till mellis. Smaken var kanon med vit choklad och bären.


Supernature Purely Greens Max är ett kraftfullt  och avancerat supermatkomplex som är speciellt sammansatt för nordiska förhållanden Produkten innehåller supergräs, alger, grönsaksextrakt, enzymrika frukter och speciellt utvalda örter. Den ger ett brett spektrum av proteiner, vitaminer, mineraler, spårämnen och snzymer. Den är rik på näring som kan ge ytterligare energi i vardagen, bland annat bidrar jod och järn till normal ämnesomsättning.

Vad jag tycker: Den har definitivt en smak som man måste vänja sig vid. Om jag tyckte att nässelpulver smakar hö så tycker jag nog detta smakar snäppet sämre hö. Det är ju inte gott, det kan jag inte påstå men det verkar vara superbra och som sagt, man måste vänja sig vid det om det ska slinka ner lättare.


Nya Vitalinea PRO från Danone är ett gott, naturligt proteinrikt mellanmål i portionsförpackning. Den består överst av en naturell yoghurtkvarg som både är mager och mättande, och i botten finns en god frukt- eller bärkompott.

Vad jag tycker: Skitgott! Hade kunnat äta hur många som helst! Provade med blåbär och var mycket godare än jag trodde den skulle vara. Jag som kan sitta och trycka i mig mängder med risifrutti annars kommer absolut byta ut risin mot denna från Danone!


Friggs Te+ Sockerbalans är ett rooiboste berikat med krom. Krom bidrar till att bibehålla kroppens normala blodsockernivåer samt gynnar en normal omsättning av proteiner, fett och kolhydrater. Sockerbalans är ett fylligt te med kryddig smak av chai som kombineras med en djup och söt smak av choklad. Eftersom Sockerbalans är ett rött te är det helt fritt från koffein.

Vad jag tycker: Här är egentligen något för mig, jag är en sådan som måste ha socker, socker socker nu direkt och gärna helst igår när jag väl blir sugen. Sockerkickar hit och dit. Jag har provat ett par koppar och jag tror minsann att det faktiskt funkar. Gott var det med.


Spännande vårläsning från Harlequin. Boken "min så kallade kärlek" och "Vårkänslor". Innehållet varierar i varje Loppibag, en bok i varje bag.

Vad jag tycker: Jag fick boken "Min så kallade kärlek" men har inte hunnit påbörja läsningen än. Läsningen kommer påbörjas så fort jag läst klart min andra bok. Men boken verkar helt klart bra och det är toppen att ha en pocketbok med sig i skötväskan hela sommaren!


Sun-kissed Bronzing Minerals från Sheer Cover Finmalda mineraler ger en perfekt balans av skimmer och färg till ansikte och kropp. Innehåller en unik kombination av multifärgade mineraler som ramar in och acccentuerar ansiktets linjer. Sun-kissed Bronzing minerals ger en frisk solkysst lyster och en vacker sista touch till din make up. Passar alla hudtyper.

Vad jag tycker: Helt perfekt! Har velat prova Sheer Cover och nu får jag chansen! Tycker verkligen den är toppen!


Step by Step från Ekorrens Ekologiska Godis. Sura fotavtryck med smak av citron, äpple, hallon, svarta vinbär, ananas, körsbär och apelsin. Ekorrens Ekologiska smågodis har smaker och färger från riktiga frukter, växter och bär. Inga konstgjorda färg- och smakämnen eller syntetiska sötnings- och konserveringsmedel. Inga konstigheter- bara 100% naturligt gott!

Vad jag tycker:  Jättegott, är det dessutom bra godis så är ju det ännu bättre! Frågan är vart man kan köpa det? Har aldrig sett det tidigare.


 

     

Av debora - 23 april 2014 20:19

Idag vatt det avslutning på Maximilians handboll. Jag följde med honom dit medan de andra åkte hem till barnens farmor och farfar.

Barnen fick komma fram och ställa sig för att få medaljer och Maximilian var så stolt över sin medalj han fick. Han stod länge och tittade på den och log. Jag satt knasigt till och hade en del föräldrar framför mig så jag kunde inte ta någon bild på honom men andra föräldrar tog kort och jag hörde Maximilian vråla "Mamma, ta kort på mig! Ta fram din telefon och ta kort på mig nu!" Han var så stolt! Så stolt!

Efter medaljutdelningen så fick barnen korv och dricka medan föräldrarna fick kaffe och kaka.

Barnen lekte lite och därefter fick de en varsin godispåse.

 

För övrigt så har Vilmer varit hemma från dagis idag då han haft feber. Han orkade dock med ett besök hos faster efter vi hämtat hem Maximilian från dagis. Där blev det fika och Maximilian fick kaffe över sig. Pappas kaffekopp trillade i knät på honom men som tur var så var det mjölk i kaffet så det var lite svalare. Och som tur var så blev det inga brännskador, lite kylbalsam och en blöt handduk gjorde susen.

Ellion har knappt sovit idag och mest varit trött och gnällig. Inte alls kommit till ro för att sova. Vi har ju märkt att han måste, precis som de flesta barn sova flera timmar per dag för att inte vara gnällig men min lille herre har verkligen svårt att komma till ro för att sova och därför är han ofta knasigt gnällig. I morgon får han allt sova lite till. Dessutom blir det ett besök på bvc för att se hur vår lille älskling växer.

Skapa flashcards