♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under maj 2014

Av debora - 30 maj 2014 16:49

Häromdagen fick Vilmer hem ett stort paket som vi beställt till honom eftersom han nu slutat med napp.

Han valde själv vad han ville ha och eftersom de har en likadan fast större på dagis så vet vi att han visste vad det och att han tycker det är roligt att leka med så han valde inte bara för att han skulle.

Han valde en vattenleksak så nog kommer det bli blött, men lika roligt. En leksak Maximilian också uppskattar. Sen kan man ju bygga ut den så den kan bli mycket större. :)

 

Sen slog det mig igår att även fast Vilmer slutat med napp så har han inte gjort sig av med dem. Idag samlade jag ihop alla hans nappar jag kunde hitta och så gjorde vi i ordning med kuvert och Vilmer målade en teckning ochla i kuvertet tillsammas med napparna. Napparna skulle han skicka till Kattbebisarna.

Så när vi var inne i stan idag så fick han posta napparna och teckningen till kattbebisarna.

Tyckte dock det kändes som lite lite nappar då han har varit nappoman och haft nappar precis överallt. 4 nappar kändes som en bråkdel av de han äger.

   

På vägen hem så hittade jag tre nappar till i bilen som var Vilmers så de får han väl hänga i ett träd eller något. :)

Jag frågade honom innan om han ville smaka på en napp men han svarade bara med ett "BLÄÄÄÄ!" så tror inte på att det finns någon risk för något återfall! :)

Av debora - 30 maj 2014 10:53

Igår vatt vi uppe tidigt och åkte till Olofström på Gökotta, mamma har berättat om det och det skulle tydligen vara roligt för barnen. Mamma kunde dock inte komma men vi åkte dit själva.

En trollkarl var där och trollade för barnen. Maximilian älskade det. han fick komma fram och hjälpa trollkarlen så han var nöjd. Trollkarlen trollade bland annat fram en boll ur Vilmers hatt och därefter gick Vilmer och tittade i sin hatt lite då och då för å se om det kommit någon mer boll ur hatten.

Efter trolleriet var det trolljakt. Ett gäng troll hade gömt sig i skogen och väntade på att bli hittade av barnen. När barnen hittat varsit troll fick de ta med dem hem.


Maximilian fick ett grönt troll, Vilmer ett blått & Ellion ett rött.

 


Efteråt åkte vi hemåt mot mamma. Där åt vi bland annat lunch, vi grejjade i trädgården, mannen plöjde gräs med trimmern och jag tog ungarna på en tur med gräsklipparen. Efter lunchen åkte mannen iväg med Göte och handlade och barnen lurade sin mormor till att bada i poolen. Själv hade jag inga badkläder med  mig eftersom jag tyckte det var för kallt, däremo var ju vattnet varmt och skönt  så jag får bada nästa gång. Barnen badade med mormor en stund och sen kom Algot och badade med dem. Maximilian hann aldrig tröttna på att bada utan honom får man dra upp om han inte ska bli ett russin.

   

Av debora - 29 maj 2014 16:22

Sitter ute på verandan hos mamma och halvsover. Ellion ligger i famnen och myser.

Av debora - 29 maj 2014 06:59

God morgon!
Idag är vi alla uppe tidigt för idag beger vi oss iväg på utflykt och därefter åker vi hem till mamma och äter lunch.

Vi hoppas på bra väder och bra humör idag! :)

 

Av debora - 27 maj 2014 20:45

Idag vatt det 5- månaderskontroll på bvc för Ellions del. Vägning och mätning samt vaccination stod på schemat.

Spännande att se om Ellion gått upp  vikt eftersom han hade gått ner lite i vikt förra gången och gången innan dess hade han knappt gått upp något.

Lilla sötlöken hade såklart gått upp i vikt Och inte så pyttelite heller utan han hade gått upp ca 300 gram. Så idag vägde han in på 6.6 kg. 64.5 cm lång. Lilla hjärtat växer.

Efter mätningen och vägningen så var det dags för vaccination. Stackarn var så glad innan sprutorna och sen vände det så snabbt och han blev så ledsen!


Och det där med vaccinering... Igår hörde jag och läste lite om vaccination på barn och tydligen är det inte alls bra. Man ska inte behöva vaccinera sina små älsklingar. Det finns mycket gifter i vaccinationer och vi sprutar bland annat in kvicksilver och aluminium i våra 2-månaders bebisar!
Jag ska definitivt läsa på mer om detta och därefter överväga om det verkligen är värt att vaccinera mina barn. På riktigt. Särskillt när vaccinering öksar sjukdomsrisken.

Hade jag hört och läst om detta lite tidigare hade jag förmodligen övervägt att vaccinerat Ellion idag men nu är jag inte påläst och vet inte alls mycket om det. Men av det som jag har hunnit läsa så har jag iallafall blivit väldigt mycket anti mot vaccinationer och jag satt länge och funderade på det igår och hann dessutom få lite dåligt samvete idag när han vaccinerades och jag kände mig taskig som lät honom få insprutat en massa skit i benen. Jag måste läsa på om  de riktiga för- och nackdelarna.


Innan bvc idag hann vi med en runda på stan. Det händer inte alls ofta längre så det var skönt att komma ut lite fast vi var stressade eftersom vi skulle till bvc med. Det inhandlades bland annat lite kläder till Ellion.

Efter bvc åkte vi och hämtade våra andra små gull på dagis. Hem och ta det lugnt en stund och fixa i ordning lite innan det var dags att åka till dagis igen. Idag var det trivselkväll med Vilmers avdelning. Det blåsta ganska kallt men annars var det såklart trevligt. Trötta herrar hade vi när vi åkte hem och det fick bli sängen ganska snabbt för deras del. I morgon är det dagis igen och då ska de leka!


 

Av debora - 26 maj 2014 08:33

Igår var det Mors Dag och det firades såklart. Jag fick presenter av mina små grabbar och på eftermiddagen åkte vi till mamma. Jag hade med mig Ellion och Maximilian medan mannen och Vilmer åkte till barnens farmor.

Mormor och morfar var på plats hemma hos mamma, själv kom hon inte förrän senare eftersom hon varit iväg hela helgen.

Solen sken och vi åt middag. Det blev en runda i trädgården och rabarberpaj till efterrätt. Mannen och Vilmer kom senare också och hann umgås. Jag fick med mig rabarber hem så nu har jag massor med rabarber här hemma, så nu kan jag baka massa och funderar på att göra rabarbersaft eller rabarbercurd. Får se om man lyckas med något av det. :)


    

Mammas present från mig.

 

Av debora - 25 maj 2014 11:06

Idag firar Ellion att han blivit 5 månader. F E M  M Å N A D E R ! ! ! Helt galet sjukt vad tiden går fort. Om några timmar är det exakt 5 månader sedan han såg dagens ljus för första gången. Vår lille prins, så älskad och fin. ♡♡ Liten och söt som socker.

Idag är han fem månader och jag fattar det inte.

Jag har redan varit hemma i fem månader och varit mammaledig!

Han växer så det knakar även om inte vågen visar det resultatet som önskas. När vi var på bvc sist så hade han gått ner i vikt och vägde 6.3 kg (4½ månad.).

Han är inte stor i kg och väger under det normala.

Bröderna vägde vid samma ålder ( 4 månader ) 7150 g och 6830 g så de vatt lite större. Men i övrigt växer han så det knakar.

Han ska ju vara med hela tiden och se vad som händer och sker.

Han sover helst aldrig och skulle han få för sig att sova så sover han helst korta stunder eftersom  han annars kan missa något spännande. Han är den av alla barnen som sover sämst på nätterna. Maximilian och Vilmer sov väldigt bra jämförst med vad Ellion gör. Han vaknar gärna flera gånger per natt och ska bland annat äta och äta.

Ofta skriker han rätt ut och bryr sig inte det minsta om ifall bröderna sover eller om hans föräldrar är jätetrötta och hellre vill sova.

Han är igång hela tiden och han ligger inte kvar där man lägger honom på golvet. Han är snabb som en iller och tar sig fram jättebra. Han ålar dit han vill och ibland stöter han på hinder och ropar på hjälp men oftast klarar han sig väldigt bra själv.

Han slickar, tuggar och suttar på allt som kommer i hans väg. Tror det kliar en massa i munnen på honom och att tänderna förbereder sig för att komma upp snart.

Han har provat att hoppa i hoppgungen och älskar det. Han gillar också att sitta i Bumbostolen men eftersom han sträcker sig efter saker hela tiden och brukar han hamna på sniskan och sitter därmed som en påse nötter.

Gröt gillar han fast det mesta hamnar utanför och blir mest kladd i hela ansiktet.

Flaskan tar han fortfarande helst inte.

Kan hända att han tar den någon gång men då med vatten i och inte ersättning.

När vi åker bil och ska handla sitter han inte och lutar sig bakåt som han ska utan han sitter hellre framåtlutad för att kunna se allt runt omkring honom.

Igår kopplade vi in hans nya bilstol som man kan använda redan från födseln fram till att de är stora. När han blir 4 år så vänder man bara på stolen och han sitter framåt istället så den stolen ska han kunna ha ett bra tag nu. Vi valde att inte använda den från födseln eftersom det ändå känns tryggare att ha bebisen i ett riktigt babyskydd och det är smidigast när man ska lämna bilen för att handla till exempel så man kan ta med honom i babyskyddet.

Nu spelar det ingen roll om man bär med honom i babyskyddet, han vill ju ändå inte sitta stilla i skyddet eftersom han ska se allting hela tiden.♡♡

Idag ska han premiäråka bilstolen så får se vad han tycker, om han ska sitta kvar eller om vi ska byta tillbaka till babyskyddet ett tag till.

Igår provsatt han stolen och givetvis så kräktes han ner sin nya fina stol flera gånger. Vill minnas att Vilmer gjorde samma sak med sin nya fina stol. ♡♡

 

Fem månader av lycka har han gett oss. Fem månadet går fort, snart är grabben ett halvår gammal! Det kan inte vara lagligt att tiden ska gå så fort när man har barn. Man hinner ju inte med. Hux flux så har alla barnen tagit studenten och flyttat hemifrån och där sitter jag och mannen på en varsin stol utan att veta vad vi ska göra när vi inte har ett gäng små huliganer att jaga och hålla reda på. ♡♡


Om ca 3 veckor döps Ellion också. Så vi planerar dop för fulla muggar till vår lilla herre. ♡♡


Vi älskar honom till månen och tillbaka vårt lilla Mys

Av debora - 23 maj 2014 15:05

Häromdagen gick Ellion med på att ta flaskan lite grann. Igår så åkte vi och köpte en större flaska (250 ml?) eftersom det är en sådan flaska han kommer behöva  om han ska ta ersättning. De små flaskorna är bara på 130 ml och så lite ska han egentligen inte äta. Just nu äter han inte ens det om han får flaska. Idag tog jag ut lite vatten till honom i en liten flaska och han tog flaskan utan problem. Han höll den till och med själv.

 

   

Ska absolut ge honom ersättning ikväll för att se om han tar den med eller om det bara är vatten som gäller än. Jag har som sagt inga planer på att sluta amma men det vore ju gudaskönt om han kunde ta flaskan så man slipper bekymra sig om man behöver lämna bort honom ett par timmar. Envisa onge. ♡♡


Idag har iallafall Maximilian varit och lekt med halvkusinen ett par timmar på förmiddagen. Efter det så har vi varit ute allihopa, grillat korv till lunch, grabbarna har tvättat bilen, jag har vikt tvätt, tvättat och laddat maskinen med ännu mer tvätt. Man får passa p så länge solen skiner så man kan hänga allt utomhus och man slipper ha all tvätt inomhus. Vilmer harr stökat och vägrat sin förmiddagspowernap idag. Vi gav upp efter en bra stund och han fck slippa sova fast han var trött. Efter lunch var han dubbelt så trött och dubbelt så stökig och bråkig så då slapp han inte. Ett evigt kämpande med att få honom i säng fast han var dundertrött. Jag provade att lägga mig brevid honom men fick mig ett par snytingar istället. Tillslut efter en hel evighet kunde jag lägga mig brevid honom och klia honom i håret och ansiktet lite lätt så han slappnade av och somnade direkt. Envis som en gammal get sa vi? ♡♡

 

Nu ska vi snart ta och bege oss iväg till affären och handla lite.

Ovido - Quiz & Flashcards