♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under november 2014

Av debora - 29 november 2014 10:52

Jag är nog värre än barnen när det gäller separationsångest. När vi ska lämna bort dem berättar jag vart de ska och hur roligt och bra de ska ha. 

Själv vet jag att vi med kommer ha det bra men jag får ångest över att lämna bort dem. Jag saknar dem innan jag ens lämnat dem.

Jag lämnar sällan bort barnen och kan jag så tar jag med dem men ibland behöver man komma iväg lite utan barn. Åker man bort utan sina barn så sitter man ändå och saknar dem och tänker på dem hela tiden. Och vad pratar vi om? Jo barnen..

Nu sitter vi iallafall och är på väg till Malmö. Jag saknar ihjäl mig och lider av ångest och dåligt samvete. Jag ska skruva upp volymen på musiken i bilen så högt som man inte kan ha när man har barnen i bilen.

Av debora - 28 november 2014 19:15

 

Tävlingen är avslutad och vinnare dragen.

Vinnaren är finner du i detta inlägget

 

 

 

 

 

Nu kommer det en rolig tävling!

Nu kan du nämligen vinna en valfri vara inne hos Snutten.se!

 

De har bland annat helt underbara snuttefiltar i olika färger och mönster, stora kökshanddukar, träningshanddukar mm.

Jag rekomenderar verkligen kökshanddukarna och snuttefiltarna. Läs HÄR om vad jag tycker om kökshandduken.


Perfekt tävling och perfekt julklapp till dig själv eller någon annan.

Tävlingen pågår till den 14 december klockan 20.00


Alla kan vara med och tävla!

För varje moment du gör så har du större chans till vinst. Du kan göra som mest 4 moment.


1. (Obligatorisk) Gå in på Snutten.se och kika efter vad du skulle vilja ha om du vann. Skicka länk i kommentarsfältet.


Frivilligt:

Gilla Snutten på facebook. Skriv i kommentarsfältet ditt namn du gillat med.

Tipsa om tävlingen på din blogg. Skicka url länk i kommentasfältet.

Svara på frågan: Vad har du önskat dig i julklpp i år?


 

"Jag tävlar hos Så Älskade Från Första Stund om en valfri vara från Snutten.se.

Tävlingen avslutas 14 december kl 20.00 Gå in och tävla HÄR du också!"

 

 

 

Av debora - 28 november 2014 07:54

Att vakna långt innan 07 av inte en utan flera knytnävar i ögat av Ellion....

Då vet man att det är fredag och dags att stiga upp. Han steg dock upp med sin pappa så jag kunde snooza lite innan pappan skulle bege sig. DÅ var det tid att stiga upp för min del. Nu är alla små prinsar uppe och äter frukost.

Fredag idag då som sagt och idag packar vi väskorna inför morgondagen. Ska bli så härligt att komma iväg. Men först ska vi ju ta i tu med fredagen :)

 

Av debora - 27 november 2014 11:02

Härligt med torsdag!

Grabbarna är på dagis nu och Lilla Myset leker för fullt på golvet.

Tänk att han har blivit 11 månader nu, och snart fyller han 1 år! Fattar inte att detta året har gått så snabbt! Älskade julonge!   


 


Av debora - 26 november 2014 13:49

Vaknade i morse och kände att denna dagen skulle gå åt skogen men den blev faktiskt jävligt bra ändå!

Och nu funderar jag på att baka knäckebröd. :)


Igår påbörjade jag ännu ett projekt, att börja sticka raggsockar. Jag insåg att jag inte ens kunde göra en maska så jag får vänta tills jag träffar mormor som får hjälpa mig lite :) Raggsockarna är nog klara lagom till julen 2018..


Igår var vi och tittade på vårt nya, kommande boende. Vi kollade lite hur mycket plats vi skulle ha osv så vi kan planera lite hur vi ska ha det, vad som kommer behövas och vad som inte kommer att behövas (Ikea i helgen ;)).

Maximilian ska få eget rum, ett ganska litet dock men det är ändå eget så han är ju hur glad som helst! De små grabbarna kommer att dela ett stort sovrum. Vi gick igenom med den nuvarande som bodde där lite vad som kommer göras när de flyttat, de ska ju renovera det ena badrummet och det kommer tapetseras i några av rummen.

Jag är så nöjd med vårt nya boende och jag längtar tills vi flyttar! Det kommer bli så jäkla bra.


Nehej, som sagt i helgen lämnar vi ungarna på lite olika ställen och själva beger vi oss till Malmö för hotellnatt och julshopping. Och födelsedagsshopping.

Ska bli skönt att komma iväg lite, de två stora barnen ska hem till sin mormor och lilla myset ska hem till sin farbror.

Så innan vi åker vill jag ha huset städat, det är så tråkigt att komma hem till ett stökigt hem och dessutom kommer vi ha en massa med oss hem så det är lika bra det är ordning och reda. Så lite knäckebrödsbakning och städning får det bli denna grå och trista onsdag.



Igår föll samvetet också så för att bättra på det så fick jag tummen ur och anmälde mig till donationsregistret.   

 

 



Av debora - 25 november 2014 07:36

Överallt läser man en massa där folk disskuterar om barn som är 1 år ska gå på förskolan eller inte. Det tycks att barn som är 1 år inte ska gå på förskolan, att man ska stanna hemma med barnet så länge som möjligt.

Irriterande då många måste lämna sina barn vid 1 år. Mina barn har och ska lämnas vid 1 år.

Maximilian började när han var 11 månader. Vilmer började några dagar efter sin 1-årsdag och Ellion kommer börja vid terminstarten i januari. Pojkarna älskar förskolan och jag ångrar inte för 5 öre att jag lämnat dem "så tidigt".

För det första så har och ska barnen börja vid terminstart, vilket har varit jädrans smidigt för min del eftersom jag pluggat. Det är inte så lätt att börja plugga mitt i en termin, och även om det skulle gå så tycker jag att det varit smidigt med att vi alla börjat vid terminstart. Föräldrardagarna räcker inte så länge som de borde. De som lämnar sina barn på förskolan senare än 1 år har många gånger sparat in på dagar eller lagt undan pengar så de ska kunna vara hemma längre. Vi har inte kunnat spara in på dagar utan vi har tagit ut dagarna som de kommit.

Jag har dessutom kännt att det är skönt att komma iväg om dagarna igen. Att få in vardagsrutinerna.


Många barn blir väldigt ledsna vid 1½ års ålder när man lämnar på dagis, de får seperationsångest så det skkriker om det. Därför tycker jag det är bra att mina barn börjat vid 1 år för då känner de fröknarna och de har någon de känner på förskolan när de är så ledsna varje morgon. Maximilian och Vilmer var båda jätteledsna ett tag och jag tycker det är tur att de inte började vid samma veva, det hade kännts mycket värre att lämna dem på förskolan när de inte ens känner personalen och de är ledsna.


Ellion ska som sagt börja på förskolan i början av januari när terminstarten är. Jämfört med de andra barnen känner jag lite att det är ganska tidigt just för honom som är så liten. Han är ju liten till växten än även om han håller på att växa till sig, men han är fortfarande en liten 74:a i storlek.... Förhoppningsvis så växer han till sig under julhelgen :) Han är väldigt kräsen med maten fortfarande men det hoppas vi få ändring på snart. Och det har vi fått, han äter mer och mer vanlig mat. Så det känns lite tidigt att lämna bort honom men å andra sidan inte. Han kommer också att ha sina bröder på förskolan och det kommer antagligen inte att bli så långa dagar.


Jag fattar inte varför alla ska hålla på att klaga på de som lämnar sina barn vid 1 års ålder. Att de säger att det inte är bra för barnen osv. Vi mammor som lämnar vid 1 år är dåliga mammor som tänker på oss själva. Hade jag kunnat hade jag väntat med att lämna men man blir som sagt inte rik på föräldrarpengarna. Och jag har ändå tur som får ut samma summa föräldrarpengar som jag fick med Maximilian för 5 år sedan när jag jobbade för sen har jag pluggat. Då ändras inte min föräldrarpeng fast jag fått ut mindre när jag pluggat än när jag jobbat. Om man pluggar och ska ha barn får man väl annars ut lägsta nivå? I USA är mammorna inte hemma alls länge med sina barn, de har 3-4 månader mammaledigt så varför klaga på oss i Sverige som ändå kan vara hemma så pass länge med våra barn.

Och här i Sverige så har inte föräldraarledigheten varit så länge i alla tider, och ändå har alla överlevt...


Jag är ingen dålig mamma för att jag lämnar mina barn på förskolan när de är 1 år.

 

Av debora - 23 november 2014 17:50

"Har du funderat på varför inte en kökshandduk räcker över hela plåten när bullarna jäser?"

 

I veckan fick jag hem en jättefin kökshandduk från Snutten.se

Jag har sedan tidigare "Lasar" från snutten som mest använts till snuttar och kräksdukar till Ellion.

Nu har Snutten.se fått in lite härliga nyheter på hemsidan. De har då fått in kökshanddukar, sporthanddukar, sporthalsdukar & necessär och Skopåse.

Alla i samma material som snuttendukarna.


Jag har som sagt provat kökshandduken som jag direkt älskade eftersom den är så stor!

Och som det står på hemsidan "Har du funderat på varför inte en kökshandduk räcker över hela plåten när bullarna jäser?" så klarar den plåten med sitt mått på 60 x 45 cm.    

Den är bra på att suga upp fukt och torkar snabbt.


Idag passade jag på att baka lite lussebullar, för att verkligen känna på att handduken täcker hela plåten..

Och visst gjorde den det! Helt perfekt!

 


Jämfört med en vanlig kökshandduk så är det verkligen stor och det är jättebra.

Den är mycket mjukare än de kökshanddukar man har hemma med.

Vissa kökshanddukar blir så hårda och stela efter ett tag.

Men Snuttens kökshanddukar blir bara bättre och mjukare ju mer man tvättar och tumlar dem!

     


Kökshanddukarna finns i tre färger röd/vit rutig, blå/vit rutig och beige/vit rutig.

De kostar 75 kronor stycket och det är det definitivt värt!

Jag kommer i fortsättningen att köpa kökshanddukarna hos snutten.se!


Tack Susann på Snutten för den fina kökshandduken!


Håll nu utkik här i bloggen för inom kort så dyker det upp en tävling i samarbete med Snutten.se!

Av debora - 21 november 2014 08:29

Vaknar upp idag och tror att det är lördag. Läser på facebook att folk skriver "Äntligen fredag!". Jag tänker stackars satar som åker till jobbet fast de är lediga, att de inte fattar att det är lördag idag.

Inser efter en stund att det faktiskt är fredag. Känns verkligen som lördag idag.

Dessutom har jag så ont i nacken. Jag kan knappt göra någonting, har haft ont i övver två veckor nu men nu gör det skitont. Så idag kommer jag vara på jävligt pissigt humör om detta inte går över snart.


Igår förmiddag kom mamma hem till mig och åt frukost.

Jag skulle bjuda på frukost men eftersom jag varken hade bröd eller smör så blev det i stort sett mamma som bjöd på frukosten. Så går det väl om man bjuder in sig själv sent kvällen innan :)

Ellion sov hela besöket så han hann inte träffa mormor och de två stora barnen var på dagis.

Vi åt  frukost iallafall och tittade på Dr Phil innan hon åkte hem för att jobba. Idag åker hon uppåt till Umeå för att hälsa på David med familj.


Igår fick dessutom barnen en Pixikalender. Så nu blir det Pixiläsning 1-24 december!

Barnen blev skitglada när de fick den. Jag med såklart! :)

 

Ovido - Quiz & Flashcards