♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Direktlänk till inlägg 4 maj 2014

Att ge flaskan

Av debora - 4 maj 2014 14:27

Försöker vänja Ellion vid flaska vilket inte är det lättaste måste jag säga. Jag trodde aldrig det skulle vara svårt att vänja en onge till att ta flaskan. Jag får amma honom ofta eftersom det inte kommer så mycket mat. När jag pumpar får jag ut sammanlagt ca 90 ml som högst, vilket är lite då han behöver få mer i sig. Även om jag matar ofta så kommer det inte mer mat för det. Att ge honom ersättning är näst intill omöjligt. Han totalvägrar flaskan, det är inte alls samma sak tydligen. Inte ens flaska med bröstmjölk vill han ta.

Ibland funderar jag på om det skulle vara lättare att ge flaskan hela tiden. Men samtidigt är det så mycket smidigare att amma. Man har alltid maten med sig, den är alltid i rätt temperatur och man slipper koka vatten, få det till rätt temp och hålla på att greja med ersättningspulver. Man kan dessutom mata överallt, man behöver inte leta upp vattenkokare eller sånt som behövs annars. Men däremot så är det jäkligt smidigt att kunna ge flaskan om man ska iväg och Ellion ska ha barnvakt någon timme. Och skulle han leva på ersättning så tror jag han skulle bli mer mätt och därmed mer nöjd med livet. Jag vill amma honom men det är besvärligt när jag måste sitta och amma honom och det ändå inte kommer  någon mat när jag måste amma honom ofta. Jag vet inte om fördelarna väger över nackdelarna med att amma men om han hade velat ta flaskan någongång om dagen hade iallafall det varit en fördel.

Jag har fått utskrivet nässpray för att få igång maten men det verkar inte velat hjälpa. Kanske får inskaffa amningste och hoppas på att prinsen blir mätt och belåten någon gång. Har provat lite olika flaskor dessutom men det verkar inte göra någon större skillnad för Ellions del.

Flaskmat är strunt tycker han ändå.

         

 
 
Lisa - mamma till Knut, Agnes & lillebror William

Lisa - mamma till Knut, Agnes & lillebror William

5 maj 2014 11:43

Jag kommer ihåg att Agnes var lite svårare att ge flaskan, men hon vande sig tillslut hon oxå :) med William så gick det jättebra att vänja honom och det har varit riktigt skönt! Tycker inte att det varit krångligt alls med vatten och sånt. Om vi farit ivåg någonstans har vi tagit kokt varmt vatten i en termos och sen kokt kallt vatten har vi alltid haft i kylskåpet. Sen har vi blandat hälften varm och hälften kallt vatten, lätt som en plätt :D

Hoppas att ni lyckas få honom att äta ur flaskan! Det är ju enklare ibland och bra att kunna stödmata om han behöver det :)

http://mammatillknut.bloggplatsen.se

debora

6 maj 2014 19:55

Ja med de andra grabbarna har det inte alls varit några som helst problem att ge flaskan men Ellion låter sig inte luras.
Förhoppningsvis kan han med vänja sig snart. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av debora - 22 september 2016 22:54


Förra veckan körde jag punka på jobbets bil, denna veckan hann jag försova mig en dag. Vaknade och hann ur sängen, duscha, borsta tänder och klä på mig och ut i bilen på mindre än en kvart. Jag hann till jobbet osm tur är men så sjuk en dag kan bli n...

Av debora - 18 september 2016 11:59


Okej, det har gått över 3 månader sen jag skrev sist så jag har säkert inte en enda läsare kvar här men får väl ta och försöka skriva ner något här. Hela sommaren har passerat, jag har haft mina första semester. Valde att bara ta tre veckors eftersom...

Av debora - 11 juni 2016 20:21


Detta är verkligen StoraM´s helg. Igår var vi iväg på hans första skolavslutning. Först var vi på skolan där barnen sjöng nationalsången medan flaggan hissades och därefter tågade vi bort till kyrkan där bland annat barnen sjöng. Bröderna avr lagom...

Av debora - 6 juni 2016 18:38

Nu har det gått några dagar sendan jag flyttade, och för er som inte visste om det så har vi separerat. 1 Juni var det dags för mig att flytta, jag flyttade inte alls långt, utan mer eller mindre bara rakt över gatan. Flyttade i onsdags och hade fu...

Av debora - 28 maj 2016 20:29


Det efterfrågas om inlägg här, mina inlägg lyser med sin frånvaro men nu ska jag slänga in ett inlägg tänkte jag. Ni är här inne och läser ser jag fast jag inte skrivit på länge. Jag har haft så himla mycket med mitt eget nu senaste tiden.  Idag ...

Ovido - Quiz & Flashcards