♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under december 2014

Av debora - 31 december 2014 16:43

Mitt 2014 har varit kanoners! Jag har varit mammaledig hela året och detta har bland annat vi varit med om:

Januari: Ellion är nyföd och den 2 januari fyller jag 26 år. Ellion får göra höftscreening precis som alla barn får göra i blekinge. Maximilian fick inte göra den när han var nyfödd i Malmö.

Vilmer fyller 2 år.

Maximilian börjar simskolan och han älskar det. Ellion får göra ett extra hörseltest eftersom han inte blev godkänd med hörseln på BB. Nu gick hörseltestet bättre (efter mycket om och men) och han blev godkänd.

Februari: Vi börjar skriva skrikschema till Ellion, mycket magknip och vi kommer få komma til akupunktur med honom så hans kolik försvinner. Lillasyster Karin har babyshower i väntan på tvillingarna. Maximilian lekte frisör och Vilmer fick vara kund. Han fick en fin hockeyfilla. På sportlovet så bowlade vi, barnens första gång och de älskade det!!

Mars: Första akupunkturen för Ellion.. Förbättring rätt så fort!
Maximilian följer med pappa och Oskar på sin första fotbollsmatch, pappan stolt. Då spelade Malmö FF mot Hammarby. Jag börjar mammagruppen på bvc.

Vi besöker Marinmuset med lillebror Kalle och Sofie.

Jag var den enda i syskonskaran som inte hade syskonbarn fram till den 28 mars då lilla Ines föddes och jag blev faster!
 Känslan den dagen var lite festlig, vi satt mest och väntade på tvillingleverans och så kommer det ett sms om att Ines kommit istället, även hon flera veckor för tidigt. ♥ Synd att de bor ca 120 mil ifrån oss så vi har inte hunnit träffa Ines än.

April: Tvillingleverans! Nu blev jag också moster bara ett par dagar efter jag tituleerat mig som faster. Den 3april kom lilla Sonja och Elias till världen. ♥

Maximilian kunde skriva sitt namn helt själv den 5 april.

7 april firar jag och mannen 8 år tillsammans, 3 år som förlovade. Och hur vi firade detta? Jo, Danne kom hem till oss och de glodde på fotboll! :)

Det blev påskafton och den firades hos mormor och morfar.

Vilmer fick en jättekraftig öroninflammation och var dålig ett bra tag.

Maj: Maximilian börjar träna fotboll.

Vilmer slutar med napp ( 2 år 4 månader). Vilmer säger äntligen "mamma", vilket han inte gjort innan. 18 maj♥. Vi var på Gökotta och fick leta efter troll i skogen.

Juni: Maximilian börjar sommarens simskola och redan här har han tagit 5 simmärken. Vi träffade tvillingarna för första gången. Ellion har dop den 14 juni. Han fick namnet Karl Tommy Ellion Roger, efter sin farfar och morfar.

Vi firar midsommar med släkten.

När Ellion är 6 månader så sätter han något i halsen och han fick åka ambulans till Karlskrona.

Vi går på cirkus.

Mamma, jag och lillasyster åker till Malmö och shoppar utan barn eller karlar.

Juli: Jag opererar ut min visdomstand 10 juli. Än i dag ser jag detta som det värsta traumat jag varit med om. Ångesten jag hade veckor innan och ångesten jag hade precis innan. Jag trodde jag skulle dö. Känslan man hade precis efter och tanken på hur ont jag skulle ha i flera dagar...

Jag tröstade mig med att ta familjen till Ullared den 13 juli, vi fick övernattning i stuga och shoppingpengar i julklapp som vi utnyttjade nu. En övernattning där och två dagars shopping blev det. Maximilian var nog den lyckligaste killen på jorden den 14 juli när han fick träffa både Ola-Conny och Morgan.

Den 14 juli åker vi hem till min pappa och tillbringar några dagar där. Det blir såklart ett besök på High Chaparral. När vi kommer hem så är det travfest och östersjöfestival. Barnen åker karuseller och pengar slängs i sjön, tur barnen hade roligt för de pengarna ;)

Maximilian hoppar från ettans trampolin på badhuset. Snacka om stolt kille! ♥

Vi köper ett akvarium med fiskar där fiskarna heter Spiderman, Hulken och Batman. Spiderman dog senare på hösten och detta var en stor förlust för Maximilian som fortfarande sörjer denna fisk..

Augusti: Jag, Maximilian, Vilmer mamma och Algot åker till Tosselilla och tillbringar dagen med bad, karuseller och lek. Maximilian får dubbla getingstick och hans dag blev förstörd.

Familjen tar med sig kusin Cajsa och åker till Astrid Lindgrens Värld en heldag. Barnen är världens lyckligaste när de får träffa Pippi Långstrump.

Den 10 augusti går jag och Vilmer på bio, Vilmers första biofilm och det blev Pettson och Findus- Roligehter. Han uppskattade verkligen biobesöket!

Maximilian springer Kenneth-loppet i Olofström.
Dagis drar igång igen efter sommarlovet.

Mannen fyller år och barnen sover borta så vi kan festa till det lite. De stora sover hos sin mormor och Ellion sover borta för första gången och han sover hos farbror med familj.

Bvc gör hembesök och BOELtest som de alltid gör vid 8 månader. Allt såg bra ut!

Jag börjar träna tjejfys och självförsvar och får känna på hur riktig träningsvärk känns. Känns hur jäkla skönt som helst!

September: Vi köpte husvagn som just nu ligger under renovering. Förhoppningsis kan vi ut och campa till våren i vår snygga husvagn! 5-årsklubben på dagis drar igång. Ångest över att jag har så stor pojke, nyss var han nyfödd och nu går han sitt sista dagisår. Maximilian har kalas för vänner och familj. Han fyller 5 år!

Vi bbesökte Kreativum som barnen älskade! Mamma fyller 47 och vi ar där på kalas.

Oktober: Jag tar Ellion med mig på tåget upp till Stockholm för att hälsa på lillasyster Karin, Khaled och de små tvillingarna. Där är vi några dagar och vi besöker UnderbaraBarnmässan. Att åka tåg ensam med en 9-månaders är inget att rekomendera om man har en massa packning som jag också hade. Tur det fanns hjälppsamma resenärer som underlättade för oss.

Vilmer klippte av sina stora fina guldlockar. Vi fick inte kamma honom för han tyckte det gjorde ont och kammade vi honom inte så tovade sig håret ännu mer. Han blev i vilket fall jättefin när han klippte sig och han såg så stor ut. Han tyckte själv att han var en "STOOR KILLE". Ellion får ny barnvagn och grabbarnas gosedjur sover över på biblioteket i stan. Det är Halloween och det är halloweenfest hos min mamma där vi var utklädda och fick gå spökrundor.

November: Jag och mamma får egentid och vi går på teater tillsammans. Och äter middag ute. Härligt med ensamtid. Vilmer får besöka logopeden för att se om det behövs göras något med hans tal. Han får tid till något besök till men talet är på väg iallafall. Ellion lämnar blodprov för att se om han har allergi den 19 nov. Om inte läkaren ringt inom en vecka skulle jag ringa om resultatet. Jag ringde efter mer än en vecka och fick veta att han inte hade allergi men läkaren skulle ringa upp någon dag senare så vi kunde prata vidare. Han har fortfarande inte ringt...29 november lämnar vi barnen hos barnvakt och vi åker till Malmö och julhandlar, bor på hotell och äter gott.

December: Vi packar inför flytten, vi julbakar, Maximilian har luciafirande på dagis, Vilmer får föddelsedagspresent från biblioteket.

Ellion tog sina första steg den 22 december. Det är julafton och den firas hemma hos min mamma på kvällen och hos mannens föräldrar på dagen.

Ellion fyller 1 år på juldagen♥♥

              

Bilderna får nu nöja er med. Har inte tid att leta upp fler bilder :)


Av debora - 30 december 2014 18:49

Ellion sover och de andra grabbarna ska snart sova de med. Ikväll ska jag plugga, det har hamnat lite ppå is nu i julhelgen så nu är det tid att komma ifatt igen.

Jag började ju med naturkunskapen i november och ska vara klar nu i januari när jag ska börja plugga för då ska jag gå på naturkunskap 2. Nu läser jag 1B och det är det som ingick i naturkunskap B tidigare. Jag har läst naturkunskap A så behövde komplettera en hel del för att kunna påbörja nästa kurs. Vilket jäkla meck det är med kurserna nu när de bytt från A, B, C osv till !, 2, 3....

     

Av debora - 30 december 2014 09:49

God morgon!

Årets näst sista dag idag..

Barnen gav oss sovmorgon idag till 8.30, då ville Ellion stiga upp Stax efter så vaknade de två andra barnen med.

Maximilian och Ellion leker inne på rummet och Vilmer han leker doktor här ute hos oss i vardagsrummet. Hans doktorsväska är verkligen något som uppskattades i julklapp. Varje dag springer han runt med sin lilla väska och frågar om vi är sjuka eller om vi har ont någonstans. ♡

 

Av debora - 29 december 2014 13:41

När man är liten är det bra att man är just liten. Och så är det bra om man har en jävla vilja och lite smidighet, då löser man det mesta.

Ellion skulle genom stolen och inte runt den. Det gick tillslut. Han svor lite emellanåt men  han löste det helt själv. Byxorna drog han dessutom av sig i samma veva som han skulle genom stolen...

 

Av debora - 29 december 2014 08:23

I morse var det svårt att stiga upp.

-11 grader ute.

+17 inne.

Ellion ville stiga upp och mannen skulle iväg idag så det var bara för mig att stiga upp jag med.

Och man väljer ju hellre ett tjockt duntäcke en sån här morgon så det var svårt.

Upp och elda direkt så nu brassar vi värme från alla håll. Skönt att vi snart ska flytta!

Man ska inte gnälla nu när det är kallt. Jag har velat ha kyla länge nu så det kan komma snö till pojkarna. Och nu när det blivit kallt så har det kommit lite snö till pojkarna och det är frisk luft ute. Vi slipper det regniga gråa och trista vädret. Sen att det är kallt inne när man ska stiga upp på morgonen är en annan femma.


Vi är iallafall inne på sista veckan för detta året nu.

Det slog mig just precis att jag fyller år på fredag och nu precis fick jag ångest.

Jag hade gärna stannat på 24 år. På fredag fyller jag 27 och det är ju skoj..


Nehej, inte tid att ha ångest nu, nu ska jag passa på att fylla några kartonger så vi kan frakta iväg det i veckan! :)



Av debora - 28 december 2014 14:26

Känns som om det varit söndag i evigheter nu. Men jag passar på att njuta av dagarna som är kvar för när det "äntligen" blir vardag igen så blir det vardag på ritkigt för oss. Inte många dagar kvar nu till Ellion börjar dagis och jag börjar plugga. Ångest deluxe. Därför njuter jag av dessa "söndagar".


Idag fick jag nog av granen. Den barrar och det är trångt här hemma nu precis innan flytten så granen har vi vräkt nu. Vilmer hjälpte mig att plocka ner julpyntet. Tomtarna och julgranspyntet ligger i lådan igen. Det är ljusstakarna som är kvar uppe och det kommer de bli ett litet tag till nu när det är så mörkt.

     

Idag har vi fått sovmorgon till 9.00 och vi har hunnit handla lite.

Barnen var uppe länge igår när vi var på 50-årskalas.

Om en liten stund ska vi bege oss till lekplatsen och träffa Patricia ooch Lykke. Barnen behöver rastas nu...

På onsdag får vi tillgång till nyckel så vi kan börja flytta alla lådor. De börjar renovera nya bostaden då så då kan vi börja småflytta tills det är dags att flytta på riktigt. Det ser jag fram emot. Något som man inte ser fram emot när det gäller att flytta är ju städningen....


Igår kom första snön till oss. Trodde aldrig det skulle komma någon snö men lite har vi fått. Och kallt är det. Igår på förmiddagen var barnen gnälliga och de skulle absolut aldrig följa med pappa till farmor och farfar, men så kom snön och då blev det fart på pojkarna. Det tog inte många sekunder innan de ändrade sig och skulle följa med så de kunde känna på snön! :) Hoppas vi får lite mer snö så de kan åka pulka!

Av debora - 27 december 2014 08:53

Vi började vår jul den 23:e, när Danne kom på besök. Vi åt lite julmat, delade ut lite julklappar och spelade bingolotto.

På julafton var barnen spända.

Först fick de titta i sina julstrumpor och där hade tomten varit och lämnat en present. Godishus.

 

Efter frukost så fick de öppna lite julklappar så vi slapp ha med alla när vi skulle iväg.

Så härligt att se när barnen är så glada och lyckliga! Hela förmiddagen gick i rasande fart och det var dags att göra sig i ordning till nästa julfirande hemma hos barnens farmor och farfar. Där blev det mat och fika. Barnen fick julklappar. '

Tiden gick fort och det var dags att åka till barnens mormor.

Där vart det fullt hus.

Det blev julmiddag och där efter så kom tomten till oss.



Maximilian var helt säker på att det var mormor som klätt ut sig till tomte så nästa jul får det minsann komma en riktig tomte..


Efter all julklappsöppning, glada och trötta barn så skrek vi efter julklappsspelet som faktiskt blev lugnt i år.

Annars brukar vi skrika och gapa på varandra. Skälla på varandra när man råkar vara lite för långsam med tärningen men i år var det inte så mycket skrik. Vi får ta igen det nästa år helt enkelt.


Efter julklappsspelet som vi för övrigt vann kanske 4-5 julklappar på så var barnen väldigt trötta så vi begav oss hemåt, då hade ändå klockan hunnit bli ca 22 så det var väl en lagom tid.

Vi har haft en jättebra jul i år!


Julklappar

Maximilian: Brevlåda, Playmo lekplats, Lego Friends Husvagssemester, pärlor, Lego förvaringslåda, pärlor, morgonrock, Brio tågset guldgruva, Brio frakttåg, tuschpennor, Alfabetet läxbok, kassaskåp, Lego Friends Bageri, MixMax Zoo, monstermössa, SkipBo junior spel. Lavalampa.

Vilmer: Jake & piraterna skepp, Brevlåda, Playmo Campingplats, Ali Baba spel, tågbana, tillbehör till tågbana, tåg, monstermössa, kundvagn, doktorsväska, morgonrock, påslakanset, barnyatzy, sparbössa uggla. Stor bärgarbil.

Ellion: Ikea kök, kökstillbehör, body & byxor, pusselmatta, mjuka klossar, leksaksbil, sparbössa uggla, tröja, skallra, body, morgonrock, påslakanset, "Mina första minnen", leksaker till köket. 2 bodys & byxor.
Grabbarna tillsammans: Film: Frost, Film Dumma mig 1&2, klassisk sagobok God nattsagor.

Jag & mannen: kofta, jeans, bok, ljuslykta, knivset, Sodastream, Jelly Beanskål, Margaretheskålar med lock, pengar.


Tack alla för alla fina julklappar vi fått i år!♥♥♥♥


     

Av debora - 26 december 2014 18:38

Maximilian älskar att leka med lego och i julklapp fick han lego såklart.

Han fick Lego Friends husvagnssemester av oss och Lego Friends Bageri av min mormor och morfar.

Personligen tycker jag att Lego Friends verkar roligare än vanligare lego, kanske för att jag själv är tjej? Men det är ju lite andra färger än i vanligt Lego, det är tjejer istället för gubbar och det är lite annat än vanligt lego.

Igår byggde vi ihop både husvagnen och bageriet och Maximilian älskar det! Han önskade sig Lego Friends såklart i julklapp med. Han satt på hemsidorna och tittade på legot och tyckte dessa verkade roliga.

Mycket detaljer är det och det är ju skitroligt! Det var jag och Maximilian som byggde, annars brukar mannen hjälpa Maximilian men detta tyckte jag var roligt!

           

Ovido - Quiz & Flashcards