♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under december 2015

Av debora - 31 december 2015 19:27

Det är nyårsafton idag, årets sista dag.

Vi firar knappt, vi har ätit lite gott, druckit en stor flaska pommac och har mjukisbrallorna på oss. Detta året har gått så fort tycker jag. Och som vanligt är det mycket som hänt. Både bra och dåligt.

Jag tog äntligen mitt körkort.

Det var tur att jag fick tummen ur detta året för att skaffa det där körkortet. Jag stressade som en tog över detta kortet och jag var skitstressad över att jag inte skulle klara det. Mitt lämp skulle ta slut nu i januari och hade jag inte haft mitt körkort då så skulle jag få göra om allt med handledarkurser och allt det där. Nu hade jag teoriprovet den 8 december och uppkörningen den 15 december. Jag var så säker på att det aldrig skulle gå, och aldrig på första försöket. Var helt säker på att uppkörningen skulle få göras en sisådär 3-4 gånger och teoriprov 2-3 gånger.

Nu fixade jag allt på första försöket. På tisdagen fixade jag det och på fredagen hade jag kortet i handen.


I födelsedagspresent av min lillasyster och lillebror fick jag denna fina kopp. Med lock. Med min bokstav.

Kopp från Design Letters. ♡

   



Av debora - 26 december 2015 09:55

Vi som känner lillprinsen vet att det är Musses Klubbhus som gäller för hans del.

Han älskar Musse, han jublar när han hör Musses och han skriker "Susse!!"

Så att han har fått en del Mussegrejjer i julklapp och födelsedagspresent var nästan en självklarhet.


Klubbhuset fick lillprinsen av oss i födelsedagspresent.  

Musse som tågkonduktör fick han av mormor/Göte/Algot i födelsedagspresent. Musse pratar.

MjukisMusse i julkläder fick han av mosterKarin/Khaled/tvillingarna i julklapp.

Musses Klubbhusfigurerna fick han av mormor/Göte/Algot i födelsedagspresent.

     

Mimmiboken innehåller,förutom bok en lekmatta och figurer. Den fick han av oss i födelsedagspresent.

Filmen, där Musse är tågkonduktör fick han också av oss i födelsedagspresent.

Duplolegot fick han i julklapp.

 


Av debora - 26 december 2015 08:57

Efter några intensiva dagar med uppesittarkväll, julafton, Litens 2 årsdag och  kalas för Liten och Mellan så är man rätt så mör.

Tänk att vår lilla prins fyllde 2 år igår.

Han steg i vanlig ordning upp före alla andra så det fanns ingen chans att vi kunde sjunga för honom och ge honom frukost på sängen. Vi fick sjunga för honom nere i vardagsrummet istället när väl vi andra stigit upp. Men det gick lika fint det. Killen som blivit proffs på att öppna presenter efter julafton. Och jag ska försöka minnas med en bild vad han fått i present så det kan ni få se sen.

Vi hade kalas på eftermiddagen, min mamma, syskon och mormormorfar med familjer kom på kalas. Som tur är så har vi ett väldigt stort bord på altanen som är tillräckligt smalt för att kunna få in i vardagsrummet så plats fanns det till alla.

Vi bjöd på gulachsoppa och därefter födelsedagstårta. Vi firade samtidigt mig och Mellan med. Jag fyller ju om några dagar och Mellan fyller ju några dagar efter mig.

I januari har vi nästa kalas för grabbarna.

   

Av debora - 25 december 2015 20:13

Jag älskar JellyBean, inte godiset utan det av glas....

4 nya lådor blev det nu i jul. Olika skålar i olika färger. Älskar att de är i olika färger! 

Det finns massor med olika färger och former på dessa.


Sen tidigare har jag ett grönt kakfat och en guldig skål/dessertskål så det var kul med lite nytt!

     

Av debora - 23 december 2015 22:22

Uppesittarkväll ikväll.
Jag, mannen, Stor och en kompis till oss är här och umgås med oss ikväll.

Det har blivit julmiddag och bus. De två små gick och la sig utan problem ikväll, när jag berättade för Mellan att nu när han lägger sig först så blir det julafton snabbare för honom. Liten var på och gick för att lägga sig samtidigt. Två små som längtar till julafton... :)

Stor vann på bingot först idag. Kort in på första spelet vann han 100 kronor. Snacka om stolt kille!
Han ringde genast och rapporterade vinsten till sin morfar.
På tredje spelet vann mannen 100 kronor så ny är det min tur på sista spelet! :)

Av debora - 23 december 2015 08:10

Ja, då var vi framme på dagen innan julafton. Idag har vi ungefär ett tusen saker att göra. Det ska bakas, städas, tvätta barn och tvätta kläder. 

Ikväll får vi besök och då blir det lite julmiddag och uppesittarkväll, förhoppningsvis så vinner vi en miljon ikväll. Kan behövas i svåra tider. :)

Mellan sover än, jag hoppas verkligen han sover bort allt det mindre pigga i honom och att han vaknar upp och känner sig som en piggelin idag! Vi var hemma hos min mamma häromdagen och Mellan hade sett fram emot att åka hem dit och få rida lite och fixa med hästarna men väl där så ville han inte alls rida och varinte alls pigg på livet. Febern kom igen och han fick vila istället. Men hästen fick motioneras ändå för Liten red utav bara fasen. Den killen blev tokig när vi tog ner honom från hästen! :)

 

Av debora - 22 december 2015 15:51

Förra fredagen var ju Liten iväg och lämnade blod för allergier och som jag skrev häromdagen så fick vi bara svar på 2 av 4, vilket visade sig att de bara testat honom på 2 av de 4 saker han skulle bli testad för. Idag på förmiddagen var vi iväg och skulle lämnade blod för de som inte blivit testat för innan så då fick de sticka honom igen.

Som pricket över i:et så fick jag samtal idag på eftermiddagen om att ettiketten på hans provrör lossnat vilket betyder att det inte får räknas med och han är då tvungen att göra om provet. Så nu på eftermiddagen fick vi återigen åka in och sticka honom i fingret. ♥

Känns helt ärligt rätt värdelöst att en liten 2-åring ska tvingas bli stucken 3 gånger när han bara ska bli stucken 1 gång. Visserligen har han varit jätteduktig och det har bara kommit några små tårar, men det känns rätt så surt för mig som låter honom bli stucken så mycket. Det hade varit skillnad om de missat mig så mycket, men inte min lilla älskling....♥

Nu hoppas jag banne mig att de har testat honom rätt samt att provet kommer iväg som det ska och att det blir ordning och reda på torpet!


Och när vi ändå pratar provtagningar så var Mellan iväg igår och fick lämna prov han med. Han har haft feber till och från sen förra måndagen, klagat på ont i huvud och ben och han har klagat på ont i halsen så igår var jag iväg med honom på sjukhuset. Hela stan var på vårdcentralen, smidigt att hela stan passar på att bli sjuka samtidigt ;)

Efter cirkus 50 minuter i väntrummet kom vi in till en sköterska. Hon tog halsprov som inte visade något och hon kollade hans temp, och han hade feber. Hon skickade oss till läkaren som i sin tur ville att vi skulle ta prover på honom så vi kunde utesluta någon allvarligt med tanke på långvarig feber och ont i benen.

Vi fick gå till lab för att få lite emlaplåster i varje armveck och därefter så fick vi vänta en timme så plåsterna kunde verka på honom. Vi åkte till affären och köpte lite mat som vi sen picknickade på i bilen.

Efter en timme fick vi komma in till lab igen och där togs det blodprov på honom, och lilla hjärtat vad han var ledsen! ♥♥ När provet väl tagits fick han en liten present, ett gosedjur- en älg. Det togs urinprover och sen fick vi vänta och vänta innan vi fick komma in till läkaren. 

Proverna hade kommit tillbaka och de visade inte på något allvarligt. Proverna visade på infektion i kroppen men inget vi behöver antibiotika för, som tur är. Han ska bli bättre inom några dagar. Och han är mycket piggare men inte helt hundra än. ♥

Vi åkte hemifrån strax efter 10 igår och kom hem 15.00 så hela dagen i stort sett spenderade vi på sjukhuset.


Nu hoppas vi att Litens prover inte visar på allergi, att Mellan blir piggare till tomten kommer och att vi slipper mer provtagningar på väldigt länge.

 

Av debora - 20 december 2015 14:12

Häromdagen gjorde jag tryffel med choklad och honung. 

Eftersom dessa innehåller citrusfrukt så är det självklart att jag älskar det och dessutom också passionfrukt!

Det blev inte jättemånga men så är de rätt så maffiga också så det är omöjligt att sitta och trycka i sig alla själv, oavsett hur många det är:)


Ca 15 små tryfflar.


100 g mörk choklad, 70%

1 dl vispgrädde

1 msk flytande honung

2 st passionfrukter

1 msk rivet apelsinskal


Finhacka chokladen och lägg den i en bunke. Slå grädden i en liten kastrull tillsammans med honung, innehållet från passionsfrukten och det rivna apelsinskalet. Låt koka upp och sjuda i ett par minuter. Sila gräddblandningen och slå den het över chokladen under omrörning. Rör till en slät massa och slå upp den i en låg form (fodrad med plastfilm). 

Låt tryffeln stå ett par timmar i kylen och skär den sedan i kuber. Förvara dem svalt i en lufttät burk.

 

Ovido - Quiz & Flashcards