♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under februari 2016

Av debora - 28 februari 2016 08:15

Godmorgon!

VIlken vecka det varit, och än är den inte över!

Jag har ju som sagt hållit till i skolan på dagarna och på kvällarna har jag jobbat. Min enda lediga dag denna veckan var i torsdags men torsdagar är de dagarna som både StoraM och MellanV tränar. På olika ställen. Samtidigt. Och mannen jobbade. Men StoraM fick sällskap av sin mormor och morbror så det löste sig med taxiverksamheten där. :)


Igår jobbade jag veckans enda dagpass, och direkt efter jobbet när jag slutade vid 14.00 begav jag mig in till stan för klockan 14.30 hade jag bokat bio till mig, StoraM, MellanV och barnens mormor.

Vi tittade på Zootropolis. Meningen var att vi skulle se den i 3D och hade bokat det så men på grund av tekniska fel fick filmen visas i 2D. Men det gjorde ingenting såklart.

 

Två trötta barn, en trött mamma och antagligen en trött mormor lämnade bion två timmar senare. Nöjda. Filmen var toppen! På kvällen hade vi besök av en kompis, jag däckade på soffan och tog igen liten förlorad sömn under veckan. Ikväll blir det jobb för min del också. Sen laddar jag järnet inför praktiken i morgon och 5 veckor framåt.

Idag ska vår MellanV på kalas hos en kompis, jag ska jobba och vad vi mer ska hinna med idag, det får vi se :)




Av debora - 25 februari 2016 18:40

Idag vatt sista dagen i skolan för min del. Nu väntar bara 5 veckors praktik. Praktiken ska jag ha på psykiatriavdelningen på sjukhuset och det ska bli så spännande! Sen har jag en del skolarbeten men som jag hamnat efter med. Av 4 veckor i skolan har jag missat 2 nu på sista kursen. En av veckorna var jag hemma med influensan och sen var jag hemma med sjuka barn. Tråkigt att missa så mycket i skolan när det är så kort om tid, och så missade jag när en släkting kom och pratade i skolan om hur de arbetar inom psykiatrin. Trist! Men sånt är livet, jag är iallafall alldeles snart färdig undersköterska. :)

 




Av debora - 17 februari 2016 08:18

Ser ut att bli en fin dag idag, -7.1 grader ute nu.

Jag är hemma med två små barn idag.. :(

Stackars småkillar, feber.

Häromdagen kom förresten MellanV hem från dagis med en liten present till LIllaE som han gjort på dagis. 💕 

Han har sytt en liten filt till sin lillebror. En väldigt liten filt visserligen, som ett Barbietäcke men LillaE blev så glad ändå! 💕 

   

Av debora - 16 februari 2016 16:28

Idag blev det bananplättar till lunch. LillaE åt såklart inte många tuggor men han åt lite och det betyder väl att han tyckte om det lilla han åt. Jag gillar dem iallafall!


1 tsk salt

4 ägg

2 bananer

1 tsk vanlijpulver

Smör eller olja att steka i


1. Mosa bananerna i en skål eller bunke.

2. Knäck äggen över bananerna och blanda till en smet. Tillsätt salt och vanlij.

3. Stek i het panna i smör eller olja


Servera bananpannkakorna med färska bär eller tinade frysta bär, skivad banan och en klick keso för extra protein.


 

VAB

Av debora - 16 februari 2016 08:45

Idag är jag hemma och vabbar med lillaE. Han tycks aldrig bli frisk heller stackarn. Han har inte feber eller så längre men han är inte på topp. Hoppas han piggar på sig snart. Det är synd att han är så liten allaredan med tanke på att han knappt fått i sig särskillt mycket mat dessa dagarna så har han nog dalat en del i vikt. Lite välling är det han levt på ungefär.

Jag får plugga hemma idag. Har halkat efter lite nu med alla sjukdomar men kommer snart ifatt. 

Det är iallafall soffläge som gäller idag, lillaE är som ett mysigt klistermärke när han är sjuk så att mysa i soffan blir det och samtidigt får man försöka plugga lite i samma veva.

   



Av debora - 13 februari 2016 08:34

Helgen är kommen nu. Snön faller ner idag.

I eftermiddag ska jag jobba och de två stora pojkarna ska på kalas idag. Först ska StoraM på ett kalas hos en klasskompis och direkt där efter så ska StoraM och MellanV på ett kalas tillsammans.



Här kommer lite kul lördagsmorgonläsning:


Citat från patientjournaler. Karolinska Institutet.


"Har svimmat av. Minns ingenting förrän patienten vaknar i sängen med två sköterskor."


"Oklart blod i avföringen då patienten är färgblind."


"12 cm långt, sårigt underben Söker för fästingbett i huvudet. Huvudet borttages med pincett."


"Patienten arbetar som elektriker. Inga kända proppar i släkten."


"Aktuellt: Ingen buksmärta men kan hålla tillbaka den lösa avföringen med vitt bröd. Söker p g a att ha slagit i vänster stortå som nästan helt lossnat."


"Personalen får dock ej dra loss den, då det gör ont. Fick dock besked om att hjärtat var bra, men att hon skulle återkomma om hon blev medvetslös."


"Poängterar att det 'r viktigt att patienten håller sig ren mellan fötterna."


"Smärtan i ryggen kommer när patienten ligger raklång med båda benen på rygg. Har varit och fjällvandrat. Nedkom med helikopter igår."


"Blöder ibland från vänster näsa. Avföringen har samma färg som dörrarna på avdelning 19."


"1974 fick patienten en grävskopa över sig. Sedan dess ringningar i öronen. Ibland mår patienten bättre, ibland sämre. Ibland mår hon inte alls."


"När hon känner sig trött kan ansiktet vridas åt höger och där stå och smårycka en liten stund. Hon beskriver huvudvärken som spännande."


"Kräkningarna försvann på eftermiddagen, likaså maken. Patienten har bedömts som osammanhängande."


"Har börjat få blodiga små matskedar i avföringen upp till 15 gånger per dag. Patienten har varit placerad på ett hunddagis i Gävle med stöd av socialtjänsten."


"Lastbilschaufför med god kondition som åker en mil utan att bli anfådd i vanliga fall. Lymfkörteln skickades samma dagg som patienten till Uppsala."


"Idag till lunch får patienten akuta diaréer. Modern bostad och hustru. Sköts i hemmet av maken som är militär. Patienten har inte ont för jämnan, bara för det mesta."


"Patienten tål inte ost, mjölk eller smör, ej heller modern och en bror."


"Halsen som patienten hade besvär med i höstas är nu borta."


"Har nu fått rullstol och ämnar åka till Norrland med denna."


"Patienten informerad om obduktionsresultatet."


"Patienten vägde 78 kilo i hemmet innan han gick hit utan kläder."


"Änka, bor med frisk make. Dog troligen i hjärtinfarkt och därefter lungödem."


"Det senaste blodprovet är aldrig taget. Mår alldeles utmärkt, har sökt läkare ett flertal gånger för det."

   

 

Av debora - 7 februari 2016 20:05

Att vara sjuk är sjukt jobbigt. Feber, ingen ork alls, man svettas som en tok, man fryser som katten, hostar, fräser, får taskigt humör, kort stubin, liggsår, huvudvärk.. och ja, jag vet inte vad.

Ju äldre man blir, desto jävligare är det att vara sjuk. Nu är jag på bättringsvägen men är inte i närheten av frisk.

På senare tid har jag inte skrivit mycket här men å andra sidan har det varit mycket i mitt liv. Bland annat påbörjat sista delen i skolan och jobbet tar mycket tid. Jag vill samtidigt vara med mina barn dygnet runt. Nu när jag varit sjuk i helgen så har helgen blivit förstörd. Hade planer på att hinna med hur mycket som helst denna lediga helg men istället har jag varit soffliggandes i stort sett hela dagarna. Ingen höjdare alls. Och när barnen busar och stojar så blir det extra jobbigt eftersom jag inte är på humör och samtidigt så får jag dåligt samvete över att jag knappt orkar att prata med dem. Jag känner mig som en taskig zombie. LillaE sov borta i fredags och hade det bra och de två stora pojkarna fick lite hemmabio-mys. Igår var de två stora pojkarna iväg på kalas hela eftermiddagen/kvällen och de fick ha roligt så de har ju, som tur är, inte haft någon jävlig helg. ♥

Nu försöker jag tagga inför nästa vecka, då ska jag bli frisk och det kommer bli en bra vecka.

 

Skapa flashcards