♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under december 2014

Av debora - 17 december 2014 20:35

Om en vecka är julafton kommen! Det går galet fort nu!

För ett år sedan gick jag fortfarande i skolan, tokigt höggravid deluxe. Jag gick i skolan till den 19 december men 

jag hängde även i skolan den 20:e december. 5 dagar innan vår lille Ellion föddes. Bilderna nedan är tagen 23 december. Jag gick i skolan in i det sista innan julledigt. Galet att jag orkade det!

 

Jag kommer ihåg att jag vaknade på julaftons morgon och insåg att jag faktiskt får fira jul och att det inte kommer någon bebis på julafton.

Plötsligt så kände jag mig jättekass, jag fick hög feber plötsligt och blev liggandes.

Jag la mig på soffan och där låg jag hela dagen, åt endast lite yoghurt och drack lite julmust. Det var min julafton det. Grabbarna fick fara iväg och fira jul och jag låg hemma djupt deprimerad över att jag jag varken fick en bebis eller fira jul. Jag ville hellre föda barn än att ligga hemma ensam på julafton.


Men dagen efter, den  25 december vaknade jag upp som om inget hade hänt.

Pigg och glad och febern var bortblåst och jag kände att jag äntligen kunde "fira" lite jul igen även om jag missade julafton.

Men plötsligt, från ingenstans så kom värkarna och ett par timmar senare så var jag trebarnsmamma. En juldagsbebis hade kommit och jag fick julmat på BB :)


I år får jag äntligen fira jul igen (peppar peppar ta i trä) om inget förhastat händer såklart. Alla julklappar är köpta förutom någon bara och jag är väldans nöjd med att slippa stressa med allt i sista sekunden. Även pojkarna födelsedagspresenter är klara och inslagna. Vilken meck det har varit att hålla reda på julklappar och födelsedagspresenter. Jag har varit noga med att pojkarnas födelsedagspresenter inte ska slås in med julpapper.... Men ändå så har både Vilmer och Ellion fått födelsedagpresenter inslagna med julpapper. Jag är hopplös och jag får skärpa mig till nästa år ;)


Av debora - 15 december 2014 22:00

Häromdagen fick jag hem Blogbagen från Loppi, innehållandes ekoprodukter från Coop, änglamark.

Produkterna är självklart KRAV-märkta och producerade på ekologisk grund med extra höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. 

 

Allt detta fanns i mitt paket:
 
- NYHET! Klämmis Äpple, banan, jordgubbar, hallon och svarta vinbär:

En len röd puré med smak av äpple, banan, jordgubbar, hallon och en liten smak av svarta vinbär. Len konsistens.

- NYHET! Klämmis Äpple, banan, aprikos, persika och mango. En len slät gul puré med härlig smak av äpple, banan och aprikos/persika och en liten avslutande mangosmak. Len konstistens

- NYHET! Knölis Äpple, sötpotatis, morot och palsternacka. En fin len, slät orange puré, med en smak av morot, sötpotatis, äpple och palsternacka. Lite mindre sötma i smaken. Len konsistens

- Ekologisk fruktdryck med äppel- och päronsmak. Utan tillsatt socker.


Alla tre barnen här hemma har smakat på produkterna och det enda somm just nu återstår av produkterna är några majskrokar. Alla tre barnen fick såklart ett gott mellanmål ganska fort eftersom de två stora inte kunde hålla fingrarna borta ;)


           


Vår lille kräsne miniprins smaskade i sig gott och väl.

En del hamnade utanför men gott var det tyckte han!

 


TACK till Loppi för den goda Loppibagen!

Av debora - 15 december 2014 20:48

Nu är vinnaren i tävlingen dragen.

Vinnaren blev Carola!
Grattis! Mejla mig innan den 19/12 (annars dras ny vinnare) på deborapersson@gmail.com så vinsten kan komma hem till dig! :)

Tack snutten.se och alla som var med och tävlade!


 

Av debora - 15 december 2014 07:58

God morgon!

Idag är det den 15 december och jag blir så fruktansvärt stressad.

Om 10 dagar, 10 jävla dagar blir vår lilla Ellion hela 1 år! Jag orkar inte! Varför går tiden så fort för? Jag kan inte förstå att han på allvar blir 1 år om 10 dagar. Att han ska börja dagis snart, att min mammaledighet snart är över. Att han är en stor pojk. ♡ Hans första år har verkligen flugit förbi i raketfart.


Och med andra ord är det snart julafton med, om 9 dagar. Pojkarna räknar ner här hemma och Vilmer öppnade lucka 24 i sin adventskalender igår. Han har playmo kalender och får små leksaker varje dag. Redan den 1 december blev han jättebesviken när han öppnade och luckan inte innehöll den där brandsläckarbilen som är på bilden. Sen dess har han varit besviken varje gång eftersom han vill ha bilen.

Vi har vetat hela tiden att den är i lucka 24 så han skulle bli besviken många gånger med andra ord.

Igår satt han på golvet och hade just öppnat lucka 14 när han säger "Åhhhh Bilen!!" och visar stolt upp vad han hittat i lucka 24. 

Julklapparna under granen rör de iallafall inte. Ellion är den ende som är framme där och tittar och river men de andra två låter bli. Dels så sticks granen men de har fått höra att om man rör julklapparna så kommer tomten och hämtar dem igen ;)

Av debora - 14 december 2014 20:53

Årets julkort blev inte som jag tänkt direkt.

Att klä på ungarna och snygga till lite runt om för att få en bra bild... En bild på tre små huliganer där alla tre ska sitta stilla, alla ska le och titta in i kameran...

Det slutade med att vi skickade ut detta julkortet.. ♡♡

Trots att mina små huliganer tramsade och inte ville som jag ville så blev jag nöjd med årets julkort.

Det är ju såhär det är på riktigt!

♡♡

 

Av debora - 12 december 2014 21:50

Idag var det luciafirande på dagis. Femårsgruppen går luciatåg varje år och då är föräldrarna bjudna att komma och titta. Mannen kunde ta ledigt någon timme på morgonen så han hann se luciatåget innan han fock åka iväg.

Maximimilian har övat på sångerna och han var jätteduktig idag! Jag äär väldigt stolt över honom.

Efter att barnen sjungit så blev det fika.

Maximilian var tomte och Vilmer ville också vara lussefin och var pepparkaksgubbe även om han inte var med och sjöng. Och Ellion hade stjärngossemössan på sig. Innan vi begav oss hemåt så hann grabbarna leka lite och Vilmer hann springa in på sin avdelning och säga hej.


Väl hemma började jag med att baka. Det blev Rocky roads, pepparkakor med barnen och tryffel.

Pepparkakorna såg barnen fram emot och de var med en liten stund och sen tröttnade dem så jag fick avsluta pepparkaksbaket själv. :)


   Just nu känns det som om hela huset ska blåsa iväg! Det är verkligen storm här! Vi hoppas att det inte blir några strömavbrott iallafall! :)

Av debora - 11 december 2014 19:10

I år har Maximilian en Lego-kalender och Vilmer har en Playmo-kalender.

Och chokladkalendrar. Men de har också en gemensam kalender och det är PIXI-kalendern.

Pojkarna älskar Pixiböcker och i denna kelenderna är det mest julberättelser precis som förra året men inga dubletter ännu :) Pojkarna gillar att sitta och lyssna på sagorna och de är inte för långa heller. Ibland väljer de böcker som vi ska läsa och böckerna tar aldrig slut ;) Tyvärr är Pixiböcker inte så hållbara så jag förvarar dem i en liten låda! :)


Barnen har strax över 50-talet Pixiböcker nu så samligen börjar bli stor! :)

     

Av debora - 11 december 2014 10:00

Hittade denna på Vecko Revyn

18 saker bara du som jobbat på Donken känner igen


"Ost på åtta?" På McDonald's säger och upplever man saker som man annars aldrig skulle komma i kontakt med. Själv jobbade jag som arbetsledare på Donken i Rissne och trots att det stundtals var rätt jobbigt så var det sjukt kul och det är mycket som fortfarande sitter i (nummer 13 i listan gör jag fortfarande).

"Ost på sex, tack".


1. Första dagen på jobbet känner du dig ungefär så här.

forsta dagen
källa

2. Första gången du ska försöka förstå hur tidskorten i skåpet fungerar.

12345
källa

3. Oavsett hur länge du har jobbat blir du lite ställd när någon frågar dig vilka de sex servicestegen är.

servicestegen
källa

4. Något av det första du lär dig är att det snabbaste sättet att ta sig fram inte är att springa - det är att glida.

slide
källa

5. Redan efter en vecka kan du inte säga en enda mening utan att avsluta den med "tack".

tack
källa

6. När följande konversation äger rum:
- En Big Mac & Co. tack!
- Vad vill du dricka till det?
- Nej nej, jag ska ju bara ha burgaren!

big
källa

7. Eller när någon beställer "en cheeseburgare utan ost".

notsure
källa

8. När du står på BOP:en och hör "Tjugofyra McFish, tack!", "Nitton sexpack, tack!", "Fjorton McChicken, tack!".

BOP
källa

9. ...men hur du känner sig efter att ha klarat av BOP-rushen utan att avlida.

nugget power
källa

10. Hur det känns när du står ensam i kassan och det kommer in två busslaster med hungriga fotbollsspelare.

pirat
källa

11. När du kommer till jobbet och inser att du ska jobba med någon du alltid har ett grymt bra flow med.

highfive dt
källa

12. Den oundvikliga "men vi behöver verkligen dig idag" om du ringer och sjukanmäler dig.

sjuk
källa

13. När du går in på andra McDonald's och inte kan sluta analysera hur skiftet går.

fel
källa

14. Du får en helt annan känsla för renlighet.
Hemma när du inte har diskat på två dagar:

meh
källa

...men när du är på jobbet och det ligger lite sallad på dressbordet:

mess
källa

15. VARJE gång du berättar var du jobbar så är det någon som frågar "spottar ni i burgarna?".

spotta


(och nej, det händer inte)

källa

16. Att det, efter en hel dag i Drive Thru:n, är helt normalt att säga "Välkommen till McDonald's, det går bra att beställa" när du svarar i din egen mobil.

hamburgerphone
källa

17. Har du jobbat i köket så syns det på dina händer.

scars
källa

18. Hur du hanterade stress när du började på Donken:

stress
källa

...och hur du hanterar stress idag:

comeatme
källa

Ovido - Quiz & Flashcards