♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under november 2014

Av debora - 10 november 2014 17:08

Igår fick jag hem Ellions babybox nummer 10.

Älskar att få hem babyboxarna eftersom man inte vet vad man får i den. Nu har vi fått box 10 och nu är det bara 2 boxar kvar innan det är slut.

Man får ju boxarna hemskickade till barnet är 12 månader.   


Synd att vi inte har så många boxar kvar, får hoppas de börjar med boxar 1-2 år sen ;)


I denna boxen fick vi:

Pinobok- Antagligen kommer ellion älska Pino lika mycket som Maximilian och Vilmer gör. De älskar verkligen Pino!

Haklapp med ärmar, med Tummen på- Perfekt till kladdlasse!

Nagelsax- Den kom helt lagom till nagelklippningen och saxen var superbra!

Blöjsalva från Burt´s Bee- Salvor kan man aldrig få för mycket av och dessutom luktar den väldans gott.


     

Av debora - 9 november 2014 17:06

Idag har vi bakat citronkladdkaka till efterrätt.

Godaste på länge så nu kommer jag antagligen plåga familjen med citronkladdkaka väldigt mycket. De kommer tröttna om ett tag men det kommer troligtvis inte jag att göra!

 

1 citron 
150 g smör 
3 ägg 
3 dl strösocker 
2 tsk vaniljsocker 
2 ½ dl vetemjöl 

Garnering
florsocker

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader. Tvätta citronen och torka den torr. Riv skalet fint och pressa ut 1–2 msk saft. Smält smöret i en kastrull. Ta bort den från värmen och tillsätt alla ingredienserna. Rör ihop allt till en slät smet.

2. Häll smeten i en smord och bröad form, 23–24 cm i diameter, med löstagbar kant. Bröa formen med riven kokos eller ströbröd.

3. Grädda kakan mitt i ugnen i 18–25 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt kakan svalna i formen. Pudra den med florsocker före servering och riv eventuellt lite citronskal och lägg på toppen. Servera gärna kakan med lättvispad grädde.

Av debora - 9 november 2014 08:58

Jag älskar stressfria söndagar! Idag har vi i stort sett inget planerat och sånt gillar jag.

Det är iof Fars Dag idag och grabbarna har gett pappa lite presenter och sen ska vi baka ihop lite fika.

Om en timme börjar Vilmer handbollen och direkt där efter börjar Maximilian på sitt handbollspass.

Oplanerad dag var det ja, och vi tar dagen lite som den kommer.  


Känner lite att vi kan fortsätta att rensa sådant vi inte behöver alls och sådant vi inte behöver förrän vi flyttat sen. Vi har kommit en bit men man samlar som sagt på sig en hel del när man har stort utrymme att lagra allt.





Av debora - 8 november 2014 08:32

Om 3 veckor ska vi ner till Malmö och julshoppa, jag och mannen.

Då blir det flesta julklapparna och födelsedagspresenterna inhandlade. Tror inte jag köpt en endaste julklapp ännu, förutom en film till grabbarna de ska få tillsammans.

Jag har suttit med pojkarna och de har skrivit önskelistor och sen får man försöka pussla ihopa allt, vad de ska få och inte och Ellion fyller år 25 december och Vilmer 8 januari så där får vi pussla in födelsedagspresenter också.

   

Det är svårt att veta vad man ska köpa. Maximilian säger ju till allt han önskar sig "Åhh sån önskar jag mig jättemycket. Jag älskar den!". Hade han sagt så om någon enstaka grej hade det varit lättare att veta vad han verkligen ville ha. Vilmers önskelista resuterade i en summa på över 3500 kronor så däär gäller det verkligen att rensa bort grejer! Ellion är ju fortfarande så liten och han fyller på dagen efter julafton men där funderar vi på att köpa ett litet bort och stolar till rummet.


Av debora - 7 november 2014 11:45

Idag har jag fruktansvärt ont i nacken. Måste gjort något fel när jag tränade igår. Fysträning och självförsvar är det som gäller på torsdagarna och även så igår. Igår blev det visserligen inget självförsvar utan det blev fys hela passet. Svettigt som sjutton och jobbigt men jäklar vad det känns bra efteråt!

Bra och bra, svettades som aldrig förr och precis innan jag stack till träningen igår hörde jag något som forsade nere i källaren. Lät som en kran som var på, på full styrka. Eftersom vi inte hänger så mycket i källaren så visste jag att det var ingen kran som var på.. Trodde det sprutade vatten i hela källaren men när vi kom ner var det "bara" varmvattenberedaren som stod och sprutade vatten... LIte panik om vad sjutton vi skulle göra och innan vi fick tag i hyresvärden.


Jag stack till träningen och när jag kommer hem svettig och dan så har vi fått stänga av allt vatten och vi har fått hem lite dunkar med vatten istället.

Fräscht och gå och lägga sig efter det fyspasset liksom.. Tur det finns våtservtter i huset.

Idag har vi fått klara oss utan vatten och det har faktiskt gått bra. Vi har dunkarna fyllda med vatten och hyresvärden har hunnit vara här för att hämta beredaren och bytt ut den.

Nu väntar vi bara på att vattnet ska värmas upp lite så jag kan få ta en dusch.


Tur vi fått allt fixat nu så man kan göra allt man ska. Tänk vad beroende man är av vatten egetnligen. Jag höll på att bryta ihop efter bara 10 minuter hemma utan vatten igår. Nu känns det lättare när jag vet att det snart finns varmvatten med.

Nu ska det snart fixas lite lunch till grabbarna och sen får vi se vart denna fredagen bär oss.



Av debora - 7 november 2014 07:42

Igår var jag med Vilmer hos logopeden på sjukhuset.

Tänker inte gå in på detaljer här men han är ju lite sen med språket och talet så det kollade vi. Sen vi fick kallelsen till logopeden tycker jag att han börjat prata mer än tidigare.

När vi kom dit fick jag fylla i papper och vilmer fick leka med lite leksaker samtidigt som logopeden pratade med honom.

Hans tal är på väg, och han härmar mycket ord vilket betyder att han vill lära sig. Vi fick en ny tid om knappt en månad och dessutom ska specialpedagog kopplas in på förskolan. Sen får vi se hur det blir med allt.


Efter logopedbesöket gick jag och Vilmer ner till cefeterian och fikade lite innan vi gick och mötte upp mannen som precis slutat. Sen åkte vi och hämtade de andra grabbarna som varit hos farmor och farfar.


♥Min lilla VIlmerbooo♥

 

Av debora - 6 november 2014 10:04

Igår lämnade jag alla grabbarna hemma,

åkte till Olofström och hälsade på mamma en stund på jobbet.

Vi gick och åt middag och det blev självklart thaimat. 

Både jag och mamma älskar thaimat! 

Efter middagen blev det lite stressigt och vi begav oss mot teatern vi skulle se, och det blev Vingslag i natten.

En härlig kväll blev det och man behöver komma iväg lite och göra annat ibland.

Kom inte hem förrän 22.30 och då sov såklart alla småkillar och mannen hade redan gått och lagt sig.


Idag regnar det och är väldans ruggigt ute. En dag man helst velat ligga på sofflocket och jäsa men om någon timme ska jag bege mig till dagis och hämta hem Vilmer för vi ska på äventyr på sjukhuset.





 


Av debora - 4 november 2014 17:55

Idag var det dags för 10-månaderskontroll + läkarrundersökning för Ellions del.

10-månaderskontrollen blev något senare än planerat men det var för att vi skulle få den läkaren vi ville ha.

En pigg och glad Ellion visade upp sitt bästa jag hos bvc idag.

Vi började med att väga och mäta honom och han följer sin kurva jättebra. Han har gått upp lite mindre än 500 gram och växt ca 3 cm så det var bra.

Läkaren kollade honom och han fick fullt godkänt på allt som undersöktes.

Han fick mycket beröm som vanlilgt och läkaren trodde Ellion varit utomlands och vistats i solen för att han hade så fin färg. Vi pratade sen om Ellions mat. Han äter ju mest bara ersättning fortfarande även om han äter vanlig mat med. Han spottar både välling och gröt. Eftersom han äter vanligt mat som inte är mjölkfri så tyckte inte läkaren att det var nödvändigt med allergitest även om det fanns frågetecken kvar, Ellion verkar på kvällarn aha ont i magen och är väldans gasig.

Efter bvc somnade min lilla prins i vagnen och vi begav oss för att hämta hem storebröderna från dagis.


Ovido - Quiz & Flashcards