♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under juni 2014

Av debora - 21 juni 2014 09:15

Igår var det midsommar och vi klarade oss ifrån regnet minsann. Vi grillade och därefter tävlade vi. Vuxna mot vuxna och barn mot barn. Vi fikade på jordgubbar och grädde och sen var klockan så pass mycket att vi fick ååka hem för mannen skulle åka och jobba natt.


I morse vaknade både Vilmer och Ellion strax efter 06 och strax  innan 07 steg Vilmer upp för att göra sina beov så det var bara att stiga upp för min del med. Mannen kom hem från jobbet och hann lägga sig innan Maximilian vaknade. Han var för övrigt uppe till 22.30 igår den filuren. Han var dundertrött när vi åkte hem från midsommarfirandet men vi påbörjade en film när vi kom hem och trots trötta ögon satt han uppe och tillslut fick jag stänga av mot protester. Titta klart idag får det bli.

Om någon timma kliver mannen upp eftersom han inte ska jobba i natt så vänder han tillbaka dygnet.

En runda till affären idag och så ska jag och grabbarna göra jordgubbstårta tänkte vi! :)

           

Av debora - 20 juni 2014 10:01

Tänk att det är midsommar idag! Känns lite som om det borde vara långt till midsommar, varför går tiden så fort för? Det är verkligen sommar nu, fast det känns inte som det. Mulet, grått och småkallt. Bara regnet som fattas så det kan bli midsommar ;) Hoppas alla får en trevlig dag!


I morse var vi uppe tidigt, Ellion har sovit illa i natt och därmed har jag också gjort det. Han har vaknat hur många gånger som helst och skrikit. Kändes som om han vaknade en gång i kvarten och jag hann aldrig få någon djupsömn utan man halvsov igenom natten. Envisa onge till å inte sova ordentligt.

Vid 07 hade Vilmer vaknat efter att ha sovit i 12½ timme och strax därpå var även Maximilian vaken. Då var det bara till å stiga upp och mata mina små fågelungar som var så hungriga och skrek efter mat.


Om några timmar ska vi fira midsommar. Vi ska bara invänta mannen som inte sover hemma eftersom han jobbat natt i natt. smart drag av honom att inte sova hemma när ett helt gäng huliganer håller liv och låda här hemma idag.

Vilmer står tillexempel vid fönstret och vrålar för attt skrämma iväg duvorna utanför fönstret.

 

Idag fyller även lillasyster K 24 år.     

Maximilian och Vilmer ringde henne innan och sjöng så fint för henne.

💕💕

Maximilian skämdes lite när han sjöng så han blundade och höll för ögonen så ingen skulle se honom ;)

Vi hoppas Kakkaduvan kommer och hälsar på oss snart igen så vi kan fira henne. :)

 

Av debora - 18 juni 2014 20:43

Igår hade vi fullt upp här hemma. Jag fick plocka fram feta plånboken när jag skulle till tandläkaren. Maximilian följde med mig och vatt jätteduktig som satt så tyst och stilla på stolen brevid mig. Var lite nervös att han skulle ha myror i baken och springa fram och tillbaka men han satt och läste Bamse och spelade på min telefon (och fotade en massa såg jag nyss.).

 

Efter tandläkarbesöket så kom Lillasyster K och tvillingarna på besök. Vi fikade och därefter lassade jag och K in alla små bebisarna i  bilen och åkte ner till bvc. Ellion hade 6-månaderskontroll och läkarundersökning. Sonja och Elias skulle låna vågen och måttbandet så de är under kontroll med nu när de missar bvc i Stockholm.


Såklart var bvc dubbelbokat, en personal på plats så bvcsköterskan sprang mellan rummen och barnläkaren likaså. Det kändes lite sgtressigt och man hann liksom inte prata så som man annars brukar göra, och särskillt när det är läkarkontroll. Men Ellion fick iallafall godkänt i allt och allt såg så bra ut. Han har växt en hel del precis som jag trodde, 600 gram ungerfär har jag för mig och det är ju bra om man tittar tillbaka på hans tidigare viktuppgångar. Men om man däremot jämför med hans bröder så väger han toklite vid 6 månader jämfört med dem. Maximilian vägde 1.4 kg mer än Ellion vid samma ålder och Vilmer vägde 2.2 kg mer än Ellion vid samma ålder. Även längden är det skillnad på då både Maximilian och Vilmer var 4 cm längre än Ellion.

Efter Ellions kontroll var det dags för Sonja och Elias att vägas och mätas innan vi åkte hemåt igen.

Väl hemma däckade Karin och Elias fick mysa med sin moster medans Sonja och Ellion sov. Maximilian låg brevid Karin och myste och Vilmer sprang omkring och lekte.

Vi åt sedan lite mat, mannen hade köpt smörgåstårta som han och Karin tryckte i sig utan att skämmas medans vi andra hellre åt köttfärspaj. Sonja vaknade väl sisådär 5 minuter innan de skulle åka hem men jag hann mysa lite med henne med innan de begav sig.

   


Av debora - 17 juni 2014 08:35

God morgon.

Än skiner solen men tyckte mig höra att mannen sa att det ska bli regn och rusk flera dagar nu, vet inte om det gällde idag eller inte men solen skiner nu iallafall och det är väl huvudsaken.

Idag får vi besök av lillasyster K och tvillingarna. De ska följa med till bvc och väga sig. Ellion har 5-månaderskontroll som väntar. Läkarkontroll som gäller idag så vi  får se om han får godkänt! :) Det tror jag han får, och det är nu som man börjar känna att han blir tung. Han har ju vägt under den normala kurvan men det känns som om han ökat rejält i vikt så det hoppas vi på! :)


Förutom bvc och tvillingbesök så ska jag göra besök hos tandläkaren för att bli urfattig. Jäklar vilka tjuvar de är, men blir inte rik av att gå till tandläkaren. Två besök hos tandläkaren i sommar har jag samt en operation av visdomstanden.. Känner mig väldigt fattig av bara tanken på det.


Nu blir det frukost för min och Ellions del.. Gröt till honom och smörgås till mig!

 

Av debora - 15 juni 2014 21:40

Idag på förmiddagen fick vi besök av lillasyster, lilla Sonja & Elias. De var inte här så länge men vi hann mysa en liten stund innan de begav sig igen. Vi får träffas lite längre sen.

Har städat och fixat massor idag. Gått igenom Ellions fina doppresenter han fick igår. Har satt upp hyllor ovanför hans säng där vi satt lite av hans doppresenter och fått upp hans fina födelsetavla som min mormor sytt åt honom. Både Maximilian och Vilmer har också födelsetavlor de fått i doppresent med Nalle Puh. Tjusigt blev det.

     


Ellion har börjat ta flaskan mer och mer på senaste tiden. Han har inte gillat ersättningen alls och gjort hemska miner när han fått flaskan och sedan har han blivit vansinnig och skrikt rakt ut så jag har fått amma honom istället. Vi löste det genom att göra det lite sötare för honom att äta så vi har lagt i lite vanlijsocker och då har han faktiskt ätit ersättningen. Idag åt han för första gången utan socker så han åt den som den var och det är ju jättebra! Och flera flaskor har han fått idag med.

Och nu när han kan ta flaskan så får jag såklart dåligt samvete. Nu kännsdet konstigt att jag kan sluta amma, som om jag inte borde sluta. Men å andra sidan blir han ju inte mätt på amningen och det kommer komma dagar då jag inte kan amma så lika bra att ge honom flaskan nu när han vill och kan ta den. Om mindre än en månad kommer jag operara mig och får jag mediciner som jag inte får amma med om jag tagit. Och mat måste han ju ha iallafall.


Av debora - 14 juni 2014 20:45

Idag var dagen vi väntat på. All planering, inköp, bakning och allt som hör dopet till är nu över. Rätt skönt att kunna släppa allt nu. Samtidigt hade vi en väldans bra dag! Dagen blev perfekt!
Stressigt i förmiddags med dukning och all fix innan dopet. Allt blev jättebra.

Dopet gick jättebra, Ellion fick bland annar namn efter sin farfar och morfar som också är hans gudföräldrar.

Maximilian och Vilmer skötte sig galant framme i kyrkan. Vilmer tröttnade ganska fort på att stå där framme så han gick och filosoferade för sig själv och sen upptäckte han ljusen som han sen försökte blåsa ut. Maximilian stod stilla längre och han hällde upp dopvattnet och därefter tröttnade han lite och stod inte lika stilla som i början.

Det var bara ellion som döptes idag så det hela gick ganska snabbt ändå.

Efter dopet blev det grillning och fika i klubbstugan. Solen sken och allt var perfekt.

Vi tackar alla som kom och delade dagen med oss. Tack för alla fina presenter Ellion fick!

         

Av debora - 14 juni 2014 08:12

Igår hade vi fullt upp med att fixa det sista inför dagens dop. Därefter stämplade vi ut och begav oss istället hem till mamma för att få middagen serverad. Och jag fick äntligen känna på hur det är att vara moster!

Lillasyster K var på  plats med sina tvillingar. Även Khaled, lillebror Kalle och Sofie så det var fullt hus. Alla syskon samlade hemma föutom storebror David och hans lilla familj.

Vi åt iallafall grillat igår och lite gottis till efterrätt. Massor med bebismys och när Vilmer gick ut så gick han raka vägen till gräsklipparen.. Tur att morbror Kalle körde en runda med både honom och Maximilian.

 


Det skiljer cirka 3 månader på dessa små kusiner men ändå ett helt år eftersom de är födda olika år.

Likadana pyjamasar hade de små krypen Det fattas en jämnårig kusin tyvärr, lilla Ines. Hade hon varit med så hade barnaskaran varit komplett.

 

Ellion, Elias & Sonja

 

Det blev sent igår och vi var inte hemma förrän framåt 22.30 ungefär. Trötta och nöjda med dagen.


'Idag tar vi nya tag och om några timmar ska Ellion döpas. Det är massor som ska fixas i lokalen vi ska vara i så om en stund ska vi påbörja dagens arbete.

Av debora - 11 juni 2014 18:15

Idag fick jag ett samtal som jag "väntat" på i 1½ år.

Då fick jag ont i visdomstanden och tandläkaren fixade den tillfälligt och sa att jag snart skulle få tid till operation för att ta väck den då den inte vuxit upp alls mycket så går inte att dra ut den. Den ska opereras bort helt enkelt. Sen jag fick veta det har jag varit livrädd.


Läste på om att operera bort visdomstand och läst ungefär en miljon skräckhistorier om hur kirurgen sågar, hammrar, borrar, slår med sina intrument och hur kirurgen måste hålla i hela huvudet och samtidigt dra med tången för att få ut tanden och hur folk drabbas av de värsta tänkbara opertionerna där blodet sprutar, det knakar och sprakar i hela huvudet och man är dålig lång tid efter operationen.


För ett år sedan ringde jag och frågade dem vart min optid tagit vägen, då höll de på att byta personal och det ena med det andra. Sen i höstas ringde de och ville ge mig en tid. Jag sa att jag fruktade för mitt liv och behövde därför ha alla tänkabara lugnande medel man kunde få. Sen berättade jag att jag var gravid. Tantan i luren frågade mig "Om du är rädd för detta, hur tror du att du ska klara att föda barn då!?" Att föda barn var jag också rädd för visserligen men hon hade ingen aning om jag fött två barn tidigare utan smärtlindrig. Detta är något helt annat.

Och sen fick jag såklart inte göra operationen när jag var gravid och skulle jag ha lugnande så fick jag inte amma så de skulle höra av sig nu i sommar.

Jag tror såklart det värsta hela tiden och jag tror att även detta kommer gå åt skogen. Jag bad om lugnande och ska vara på plats en timme innan operationen. Jag kommer garanterat sitta och gråta flera timmar både innan och efter op.

Jag har aldrig opererats tidigare och det är jag glad över. Men om några veckor är det dags för cirka 30 plågsamma minuter (om jag har tur, jag har läst om någon som höll på i flera timmar....).


 

Ovido - Quiz & Flashcards