♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under juni 2014

Av debora - 11 juni 2014 12:19

I morse kom mormor och morfar och lämnade dopklänningen som Ellion ska ha på lördag.

Dopklänningen som många i släkten haft och vi har fått våra namn påsydda längst ner på klänningen.

Snart får mormor sy dit Ellions namn också. ☆

         

Av debora - 10 juni 2014 07:53

Igår kom min lillebror Algot hem till oss efter att ha tränat jujutsi och stannade hos oss till idag. Så för en timme sedan lämnade han oss för att ta bussen till skolan.

Grabbarna blir nog förvånade när de vaknar sen och inser att Algot inte är kvar hos dem. De fick ju inte träffa Algot så länge eftersom han kom hem till oss strax efter 19. Maximilian hann iallafall åka och bada i ån med sin morbror efter att Vilmer lagt sig för natten. Tur de träffar morbror snart igen.


Och ja, grabbarna sover än. Ellion vaknade nu precis och vi har varit uppe sen 06.30 för att se till att Algot kom iväg idag. Idag är det sista veckan för Maximilian på dagis eftersom han går allmänn förskola så får han inte gå mer på dagis i sommar. Vilmer däremot får gå sina 15 timmar i sommar förutom de där veckorna när dagis brukar vara stängt. Vi ska ha Vilmer på dagis med inte alltid. Vi har satt upp honom på dagis men får se hur mycket han blir där.

Vi ska ju hitta på massor roliga saker i sommar så inte säkert att Vilmer blir mycket på dagis. Å andra sidan älskar han att vara på dagis så han klagar nog inte när han får komma dit.


Nu vaknade mina älsklingar. Maximilian kom nu och frågade vart Algot tagit vägen.

Av debora - 10 juni 2014 07:31

Igår började sommarens simskola för Maximilians del. Han hade farmor med sig på simskolan och det hade gått bra. Han kommer gå på simskolan två dagar i veckan hela sommaren. Tur att han tycker det är roligt! Hemma i vår pool simmar han ryggsim men den är inte så stor så det blir inte många simtag han hinner ta innan han simmar in i poolkanten.

Han passade på att köpa några av de simmärken han tagit. Han har tagit 5 märken totalt än så länge. I sommar tar han förhoppningsvis fler! :)

 

Av debora - 9 juni 2014 21:21

Jag har inte hunnit med att skriva senaste dagarna riktigt ordentligt. Det har varit toppenväder ute och vi har haft väldigt mycket att göra. I fredags tillexempel så var vi först iväg på släktträff på mannens sida, det grillades och åts jordgubbar. Många barn som lekte och Ellion hade två jämngamla tjejer att kunde flirta med.

Efter släktträffen åkte vi raka vägen hem till mamma. JAG ( tro det eller ej), mannen (tro det eller ej), Maximilian och Vilmer fick rida. Grabbarna tyckte det var roligt och de hade väntat lälnge på att få rida. Efter att barnen ridit fick mannen en ridlektion och därefter hade ju inte jag något val direkt... det var bara upp på hästen. En sak lärde jag mig och det var att närä hästen ökar i tempo ska man inte skrika för då springer hästen ännu fortare....

Efter ridningen så bjöds det på middag och efterrätt.

På lördagen och söndagen har vi arbetat på här hemma. Fällt träd, plockat fram poolen, försökt få poolen rak och plan och fyllt den. Jag har suttit bänkad framför prinsessans dop också såklart. Tvättat hur jäkla många maskiner tvätt som helst och det tar aldrig slut. Vår tvättkorg har ingen botten.

   

Av debora - 9 juni 2014 20:55

 

Häromdagen fick jag hem Loppibagen Änglamark. Änglamark som är Coops egna ekologiska varumärke.

Bagen innehöll:


Coop Änglamark mörk choklad med mintsmak, 70%.

Jag älskar mörk choklad med mint så den här gick hem direkt!  Perfekt kvällsgottis! :)

Coop Änglamark fusilli.

Pasta äts ofta här hemma så den kommer gå åt. Grabbarna älskar köttfärssås så antar att det snart blir köttfärssås med fussli :)

Coop Änglamark ketchup.

Flaskan är liten vilket är helt perfekt till sommarens utflykter där grillning hör till. Smidigast att ha liten flaska ketchup med sig.

Coop Änglamark kakao.

Perfekt att få hem lagom i doptider när det ska bakas inför Ellions dop till helgen! Och såklart när kladdkakor bakas vilket händer rätt som det är, ibland ofta och ibland mindre ofta.

Coop Änglamark rostad lök.

Perfekt till sommarens grillning!

Coop Änglamark valnötter.

Valnötter är inget vi brukar ha hemma men nu när jag fick dessa så tänkte jag att jag snart får slänga ihop en kladdkaka med lite hackade valnötter i, det blir nog inte helt fel!

Av debora - 6 juni 2014 09:56

Igår fick Ellion hem sin månadsbox nummer 5 från vidunbaby.

Den innehöll en Taste Teaser från Umami, ett gosedjur, Babybojen med påse, badboll och vattenkanna samt Algomega 3 med nyttigheter till barnet.

Taste Teasern provade Ellion direkt med gurka och den fick väldigt godkänt! Vattenkannan var sönder som vi fick så vi  hoppas vi får en  ny hemskickad.

 

Av debora - 5 juni 2014 20:14

Idag blev det en runda inom sjukhuset för att bland annat hämta ut mjölkfri ersättning till Ellion på apoteket. Vi har fått en burk tidigare och när vi väl får i honom ersättning så är det mjölkfritt som gäller.

Vi har provat vanlig ersättning som är bra för känsliga små magar men han har fått jätteont i magen av de med så nu skrev läkaren ut mjölkfritt till honom. Nu gäller det bara att han tar ersättningen.

Han tycker inte den är god.

Han har vatten i flaska och när vi ger honom ersättning så tar han någon klunk och sen grimaserar han något fruktansvärt och sedan börjar han tjuta och därefter blir han vansinnig för att jag försöker lura i honom äcklig mat.

Idag gjorde vi en liten flaska till honom med 130 ml och han åt banne mig 70 ml så det är ju alltid något! :)

Förhoppninngsvis kan han börja äta ur flaskan snart för han blir inte mätt på amningen. Jag tvingas amma honom hela tiden och ibland får jag amma honom mer än en gång i timmen fast jag inte har tillräckligt med mat till honom. Och nätterna ska vi inte tala om.

Herre jisses, det är nu man verkligen inser hur jäkla bortskämd man varit med Maximilian och Vilmer för de sov hela nätterna i stort sett.

Aldrig gnäll eller skrik och de behövde inte äta flera gånger per natt. Ellion äter föera gånger, vaknar och gnäller och han skriker. Han skriker rakt ut som en stucken gris.

Kan han börrja äta ur flaskan så kan han bli mättare och förhoppningsvis sova om nätterna och förhoppningsvis kan han vara mer nöjd och belåten dagtid.

Försöker ge honom smakportioner också och gröt mm men han grimaserar mest och klöks hela tiden så då vill jag inte tvinga i honom något han klöks av.


Förutom sjukhusbesöket blev det en vända inom stan för att fixa och handla lite inför Ellions dop. Därefter bar det hem för lite lunch innan det var dags att vänta in grabbarna från dagis. 

 

Av debora - 4 juni 2014 12:10

Idag är en helt perfekt dag att inte ha något planerat utan bara göra det man känner för.

Vädret ute suger, det är kallt, grått och mulet så någon utedag är det definitivt inte. Just nu har jag bullar på jäsning och hoppas på att de kommer bli kanon så jag kan frysa ner dem till dopet nästa vecka. Grabbarna är på dagis och Ellion sover just nu. Tjabbelasse har varken tid eller lust att sova och ska han sova så sover han helst bara en pytteliten stund så han vaknar nog snart ;)
Antagligen vaknar han lagom till jag ska pensla bullarna innan de ska in i ugnen.

Ovido - Quiz & Flashcards