♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Alla inlägg under maj 2014

Av debora - 9 maj 2014 19:35

Våra grabbar får "veckopeng". Vi har kört med det några veckor nu. Det är inte många kronor i veckan men de får max 25 kronor beroende på hur mycket de väljer att få. Och givetvis så gör de något för att få pengar. Det är mest på kul och de tycker det är roligt att kryssa i rutan för det de ska göra. Varje dag kan man få 5 kronor. En krona för varje grej de gör. Jag har gjort upp ett schema, måndag- fredag med sysslor som att Maximilian ska klä på sig själv på morgonen samt slänga de använda kläderna i tvätten. Vilmer ska sitta på pottan eller toaletten. Sen är det också att de ska bädda sängen, duka undan sin tallrik, städa rummet och så finns det en ruta de kan få kryssa i om de gjort något extra bra. Vi kör ju inte stenhårt på att allt ska vara perfekt utan bäddningen av sängen brukar se lite sisådär ut men huvudsaken är att de försöker. Likadant med städningen räcker oftast om de plockar upp lite efter sig på golvet så man slipper trampa på legobitar eller småbilar.

De är så duktiga mina små gullungar.

Maximilian har hunnit komma upp i 91 kronor och Vilmer är uppe i 66 kronor. För pengarna får de köpa precis vad de vill. Maximilian ska spara sina pengar till Ullared i sommar för där har de Turtels som han vill köpa. :) Vilmer sparar nog sina pengar till att köpa en fin ambulans. Han älskar ambulanser, polisbilar, brandbilar, traktorer och grävmaskiner men ambulanser är nog mest intressanta.

Ett ganska effektivt sätt att få de att göra saker som de egentligen borde göra utan att få en peng för men när de vet att de får en peng för de så blir det inget tjaffs. För några veckor sedan ansåg Maximilian nämligen att han bara behöver plocka undan sin tallrik på dagis och hemma tyckte han att pappa skulle göra det. Nu är båda grabbarna noga med att det ska kryssas i schemat när de gjort sakerna. Vilmer brukar hjälpa till att plocka undan annan disk med och efter det så plockar han fram schemat och vill kryssa.

På fredagkvällarna är det pengarutdelning som gäller och grabbarna hjälper till att räkna ihop hur mycket pengar de tjänat och ser om det finns pengar att växla.

   

Av debora - 8 maj 2014 18:30

Idag fick jag hem Vidun Babybox månad 4.

Denna gången fick jag:

  • Bambino feeding spoon.
  • Förvaringsburk för mat från Brother Max.
  • Skallra från Lära Leka.
  • Tidningen Vi Föräldrar.
  • Nuk Diskmedel.

Ganska besviken på månadens innehåll måste jag säga.

 

För det första så har varenda människa med småbarn den där vita Bambinoskeden för den får man gratis på många ställen och jag har fått den vita skeden redan när jag vatt gravid med Maximilian. Man får ju skeden gratis bland annat från Facebook och i de alla gratis gravidboxarna man får hämta ut på apotek och andra ställen. Så den skeden har vi redan ett helt gäng av. Hade väl varit lite roligare om man fått någon i färg åtminstone.


Förvaringsburkarna från Brother Max fick man två stycken av och de var ändå var helt okej att få tycker jag. De verkar smidiga och praktiska att förvara, frysa och servera barnmaten med. De kan dessutom sättas ihop med varandra och har lite andra bra funktioner. Så de blir roliga att testa sen när det är dags med puré till Ellion.


Skallran från Lära Leka högg Ellion in direkt på. Den låter knappt men tydligen var den god. Lite trist att vi fick den rosa, hade hellre velat få gul eller blå som också verkade finnas. Men i vilket fall så är den uppskattad av Ellion. :)


Vi Föräldrar, är jag prenumerant på redan så tidningen fick jag för snart en månad sedan så den har jag redan läst. Dessutom är det lite tråkigt att det kommer ut nytt nummer av tidningen redan om några dagar så känns ju som om man fick en gammal tidning, och ja särskillt när man redan får hem den i brevlådan en månad tidigare. Det är som sagt många småbarnsföräldrar som får hem tidningen i lådan eller som köper den i affären när den kommer ut så tror nog att många som fick den idag känner samma sak som jag.


Nuk Diskmedel fick vi ett varuprov på så den räcker inte så långt, ca 2-3 diskningar. Men den ska vi prova. Får se om det är något att ha. :)


Som sagt så hoppas vi på roligare innehåll i nästa box, då är det månad 5 som väntar.


  

 


   


Av debora - 7 maj 2014 20:02

Idag har jag inte varit utanför dörren mer än nödvändigt. Regn och rusk hela dagen idag. Däremot så fick jag post idag innehållande bland annat ett hopprep. Nu inväntar jag skor så jag kan ut och röra på fläsket. Nu när jag fått tre underbara barn så kan det va trevligt om jag kunde komma ner till mina kg jag hade innan jag blev gravid med Maximilian. Rätt så omöjligt att trilla ner till 55 kg men man kan åtminstone få komma lite i närheten av dessa kg. Någon gång. :) En bra början är åtminstone att att börja. Nu är jag visserligen ute och går med Patricia ibland men vi pratar mer än rör på oss nästan. ;) Jag har aldrig behövt tänka på min vikt, jag har kunnat trycka i mig vad som helst utan att gå upp i vikt men nu är det ett gäng barn jag fött och det är just det som satt sina små spår. Och det får ju ändå vara okej liksom men om jag hade satt på mig en bikini idag hade jag förmodligen trillat av pinnen. Jag har ju tappat massor med graviditetskilo men nu står det stilla, precis som det brukar göra. Skillnaden är bara att det står stilla på fel kilo just nu så om jag kunde tappa några kg och stå stilla där och kunna äta som jag brukar utan att öka ett gram hade varit toktoppen.


Nu ska vi försöka få lillhjärtat att somna, han vägrar inse att han är jättetrött så han kämpar för fulla muggar med att inte göra som pappa sin säger.

 


Av debora - 6 maj 2014 20:06

Idag efter mammagruppen gick jag och Ellion ner till bvc för vägning och mätning. Jag blev väldigt förvånad när vågen visade minus. Ellion har alltså gått ner i vikt. För lite sen så hade han inte alls gått upp mycket i vikt, inte ens hälften av vad han borde gått upp och nu har han gått ner i vikt. Inte så mycket men han låg redan under normalkurvan och nu har han dalat ännu mer.Han är ju inte undernärd så det är ingen katastrof så länge han inte fortsätter att gå ner i vikt.

Nu har Ellion varit förkyld så det kan påverka viktnedgången att han inte fått i sig tillräckligt.

Och så tror jag att han inte får i sig nog med mat ändå, precis som jag skrivit och sagt innan att när jag ammar så får han nog inte tillräckligt i sig. Han får ungeför i sig 90 ml och det är för lite för en gullunge på 4 månader. Om han kan lära sig ta flaskan så hade han kunnat bli mycket mättare så nu får vi försöka övertala honom ännu mer att flaskan inte är farlig och den bits inte. :) Han är ju frisk i övrigt och ser jättefin och pigg ut så bvc är inte orolig, men han får inte gå ner mer i vikt nu.

Men min lilla sötnöt deppar inte för det, däremot slog han till stort och valde att knappt sova på hela dagen.Några enstaka tiominutare hann han med. Han var för trött för att vara vaken men vägrade sova. Nu ikväll kunde han slappna av och somna. Förhoppningsvis så sover han nu hela natten.

 

Av debora - 6 maj 2014 08:53

Morgonkaffet är på väg ner, Ellion håller på att somna till sin förmiddagsnap och grabbarna är på väg till dagis för första gången på ungefär två veckor.

Med förkylningar, feber och Vilmers öroninflammation så har vi haft mycket tid hemma och grabbarna har bokstavligen klättrat på väggarna. Så det var helt klart två glada grabbar som åkte till dagis innan.

Själv ska jag göra mig klar snart och göra mig i ordning för träff med mammagruppen och därefter ett bvcbesök.


 

Igår vartt jag med Maximilian på simskolan. Livräddning stod på schemat och man blir stolt över honom när man ser hur duktig han är. När han kämpade med att livrädda med livbojen och samtidigt simma med sina små ben. Han var själv mycket nöjd efteråt. Förutom att livrädda med livboj så livräddade de med lina, hade kläder och flytväst på sig. Efter simmet slog han till stort och gick in i bastun. Han har inte varit så glad vid bastun tidigare för det har varit för varmt. Men igår gick han in och satte sig. Han satt så pass länge att torkade och kom ut från bastun torr och glad. Varmt och skönt sa han att det var.

Av debora - 4 maj 2014 14:27

Försöker vänja Ellion vid flaska vilket inte är det lättaste måste jag säga. Jag trodde aldrig det skulle vara svårt att vänja en onge till att ta flaskan. Jag får amma honom ofta eftersom det inte kommer så mycket mat. När jag pumpar får jag ut sammanlagt ca 90 ml som högst, vilket är lite då han behöver få mer i sig. Även om jag matar ofta så kommer det inte mer mat för det. Att ge honom ersättning är näst intill omöjligt. Han totalvägrar flaskan, det är inte alls samma sak tydligen. Inte ens flaska med bröstmjölk vill han ta.

Ibland funderar jag på om det skulle vara lättare att ge flaskan hela tiden. Men samtidigt är det så mycket smidigare att amma. Man har alltid maten med sig, den är alltid i rätt temperatur och man slipper koka vatten, få det till rätt temp och hålla på att greja med ersättningspulver. Man kan dessutom mata överallt, man behöver inte leta upp vattenkokare eller sånt som behövs annars. Men däremot så är det jäkligt smidigt att kunna ge flaskan om man ska iväg och Ellion ska ha barnvakt någon timme. Och skulle han leva på ersättning så tror jag han skulle bli mer mätt och därmed mer nöjd med livet. Jag vill amma honom men det är besvärligt när jag måste sitta och amma honom och det ändå inte kommer  någon mat när jag måste amma honom ofta. Jag vet inte om fördelarna väger över nackdelarna med att amma men om han hade velat ta flaskan någongång om dagen hade iallafall det varit en fördel.

Jag har fått utskrivet nässpray för att få igång maten men det verkar inte velat hjälpa. Kanske får inskaffa amningste och hoppas på att prinsen blir mätt och belåten någon gång. Har provat lite olika flaskor dessutom men det verkar inte göra någon större skillnad för Ellions del.

Flaskmat är strunt tycker han ändå.

         

Av debora - 3 maj 2014 17:36

Idag vatt vi uppe ganska tidigt eftersom vi skulle vara i Olofströmet vid 10.00 hade vi tänk då Medvindsmässan startade. Det fanns hur mycket som helst där att göra, särskillt för barnfamiljer. Förutom att det var fullt med montrar där man fick information, godis, pennor mm så var det cirkustält där vi tittade på trollkarl som trollade. Senare skulle det vara lite cirkus där tror jag. Det fanns hoppborg, lekplats, ansiktsmålning mm.  Man fick popcorn, tårta, frukt och massor med godis. Både Maximilian och Vilmer blev målade i ansiktet. Maximilian blev en vampyr och Vilmer blev en katt. En stund senare tröttnade vi och var hungriga. Mamma som självklart också var där eftersom hon är kommunchef hängde på och skulle äta med oss. Där vi ville äta var det stängt och barnen var trötta så vi åkte hem till mamma och åt lunchen där istället.

   

Maximilian fick en bok om Maximilian!

 

Av debora - 2 maj 2014 10:04

Maj månad är kommen nu och vi tillbringade månadens första dag hemma hos mamma. Mannen drog till Malmö på morgonen för att tillbringa dagen där för att glo på fotboll och dricka öl.

Jag och mina små älsklingar väntade in mamma som kom och hämtade oss. Mormor och morfar var också på plats och vi var ute och jobbade. Killarna hittade traktorerna som de absolut ville åka men de fick senare nöja sig med att åka gräsklipparen med sin mormor några varv på gräsmattan. Nöjda killar i vilket fall.

       

Vi åt middag och efterrätt och efter det hade Maximilian tjatat hål i huvudet på oss om att bada i bubbelpoolen. Han och Vilmer hoppade ner i poolen och strax därefter kom Algot. Vilmer har dock öroninflammation (sista dag med antibiotika är idag) men han ville ju absolut bada när brorsan gjorde det. Han fick inte doppa huvudet iallafall och fick bara en femminutare i vattnet. Efter badet hade vi ett helt gäng trötta barn så vi bagav oss hemåt och kom hem precis innan mannen kom hem.

Ovido - Quiz & Flashcards