♥ Så Älskade Från Första Stund ♥

Direktlänk till inlägg 25 november 2014

Att lämna barnet när det är 1 år

Av debora - 25 november 2014 07:36

Överallt läser man en massa där folk disskuterar om barn som är 1 år ska gå på förskolan eller inte. Det tycks att barn som är 1 år inte ska gå på förskolan, att man ska stanna hemma med barnet så länge som möjligt.

Irriterande då många måste lämna sina barn vid 1 år. Mina barn har och ska lämnas vid 1 år.

Maximilian började när han var 11 månader. Vilmer började några dagar efter sin 1-årsdag och Ellion kommer börja vid terminstarten i januari. Pojkarna älskar förskolan och jag ångrar inte för 5 öre att jag lämnat dem "så tidigt".

För det första så har och ska barnen börja vid terminstart, vilket har varit jädrans smidigt för min del eftersom jag pluggat. Det är inte så lätt att börja plugga mitt i en termin, och även om det skulle gå så tycker jag att det varit smidigt med att vi alla börjat vid terminstart. Föräldrardagarna räcker inte så länge som de borde. De som lämnar sina barn på förskolan senare än 1 år har många gånger sparat in på dagar eller lagt undan pengar så de ska kunna vara hemma längre. Vi har inte kunnat spara in på dagar utan vi har tagit ut dagarna som de kommit.

Jag har dessutom kännt att det är skönt att komma iväg om dagarna igen. Att få in vardagsrutinerna.


Många barn blir väldigt ledsna vid 1½ års ålder när man lämnar på dagis, de får seperationsångest så det skkriker om det. Därför tycker jag det är bra att mina barn börjat vid 1 år för då känner de fröknarna och de har någon de känner på förskolan när de är så ledsna varje morgon. Maximilian och Vilmer var båda jätteledsna ett tag och jag tycker det är tur att de inte började vid samma veva, det hade kännts mycket värre att lämna dem på förskolan när de inte ens känner personalen och de är ledsna.


Ellion ska som sagt börja på förskolan i början av januari när terminstarten är. Jämfört med de andra barnen känner jag lite att det är ganska tidigt just för honom som är så liten. Han är ju liten till växten än även om han håller på att växa till sig, men han är fortfarande en liten 74:a i storlek.... Förhoppningsvis så växer han till sig under julhelgen :) Han är väldigt kräsen med maten fortfarande men det hoppas vi få ändring på snart. Och det har vi fått, han äter mer och mer vanlig mat. Så det känns lite tidigt att lämna bort honom men å andra sidan inte. Han kommer också att ha sina bröder på förskolan och det kommer antagligen inte att bli så långa dagar.


Jag fattar inte varför alla ska hålla på att klaga på de som lämnar sina barn vid 1 års ålder. Att de säger att det inte är bra för barnen osv. Vi mammor som lämnar vid 1 år är dåliga mammor som tänker på oss själva. Hade jag kunnat hade jag väntat med att lämna men man blir som sagt inte rik på föräldrarpengarna. Och jag har ändå tur som får ut samma summa föräldrarpengar som jag fick med Maximilian för 5 år sedan när jag jobbade för sen har jag pluggat. Då ändras inte min föräldrarpeng fast jag fått ut mindre när jag pluggat än när jag jobbat. Om man pluggar och ska ha barn får man väl annars ut lägsta nivå? I USA är mammorna inte hemma alls länge med sina barn, de har 3-4 månader mammaledigt så varför klaga på oss i Sverige som ändå kan vara hemma så pass länge med våra barn.

Och här i Sverige så har inte föräldraarledigheten varit så länge i alla tider, och ändå har alla överlevt...


Jag är ingen dålig mamma för att jag lämnar mina barn på förskolan när de är 1 år.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av debora - 22 september 2016 22:54


Förra veckan körde jag punka på jobbets bil, denna veckan hann jag försova mig en dag. Vaknade och hann ur sängen, duscha, borsta tänder och klä på mig och ut i bilen på mindre än en kvart. Jag hann till jobbet osm tur är men så sjuk en dag kan bli n...

Av debora - 18 september 2016 11:59


Okej, det har gått över 3 månader sen jag skrev sist så jag har säkert inte en enda läsare kvar här men får väl ta och försöka skriva ner något här. Hela sommaren har passerat, jag har haft mina första semester. Valde att bara ta tre veckors eftersom...

Av debora - 11 juni 2016 20:21


Detta är verkligen StoraM´s helg. Igår var vi iväg på hans första skolavslutning. Först var vi på skolan där barnen sjöng nationalsången medan flaggan hissades och därefter tågade vi bort till kyrkan där bland annat barnen sjöng. Bröderna avr lagom...

Av debora - 6 juni 2016 18:38

Nu har det gått några dagar sendan jag flyttade, och för er som inte visste om det så har vi separerat. 1 Juni var det dags för mig att flytta, jag flyttade inte alls långt, utan mer eller mindre bara rakt över gatan. Flyttade i onsdags och hade fu...

Av debora - 28 maj 2016 20:29


Det efterfrågas om inlägg här, mina inlägg lyser med sin frånvaro men nu ska jag slänga in ett inlägg tänkte jag. Ni är här inne och läser ser jag fast jag inte skrivit på länge. Jag har haft så himla mycket med mitt eget nu senaste tiden.  Idag ...

Ovido - Quiz & Flashcards